W przeddzień (18 czerwca) rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. Zapraszamy na fotorelację z tego wydarzenia.
Jako jedyna redakcja z Polski mieliśmy okazję polecieć samolotem o rejestracji PT-ZNG, kolejnym KC-390, który będzie wkrótce dostarczony brazylijskim siłom powietrznym. Lot zaczynający się i kończący na lotnisku Le Bourget trwał dokładnie godzinę i 15 minut. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu.
Na przelocie byli obecni przedstawiciele zagranicznych mediów oraz Embraera z prezesem na czele. Od pewnego czasu producent prowadzi intensywniejszą kampanie sprzedaży tego samolotu. Embraer twierdzi, że jest to idealny zamiennik samolotów C130 Hercules, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników. Firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, której rodzime Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E Hercules. Według nieoficjalnych informacji Embraer twierdzi, że jest w stanie szybko takie samoloty dostarczyć.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w ubiegłym roku ruchomy zestaw gaśniczy na samolotach C-390 Millennium nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii. To bardzo dobra, że pojawia się kolejne narzędzie do gaszenia pożarów z powietrza, szczególnie w sytuacji kiedy w ubiegłoroczne wakacje wysokie temperatury przyczyniły się do wybuchu dzikich pożarów w wielu zakątkach na świecie. MAFFS II jest systemem gaśniczym zdolnym do użycia do 3000 galonów wody (około 11 300 litrów), zarówno z jak i bez środka gaśniczego, zgodnie ze standardowymi kryteriami poziomu pokrycia terenu i w różnych typach terenu.
Kto użytkuje KC-390?
Do tej pory cztery kraje zamówiły 40 maszyn tego typu: 28 +10 opcji Brazylia, 5 + 6 opcji Portugalia,
Niderlandy 5 samolotów oraz
2 + 1 opcja Węgry. Oprócz Brazylii, Portugalii, Niderlandów oraz Węgier zainteresowanie C-390 wyraziły także Argentyna, Chile, Kolumbia i Czechy co mogłoby doprowadzić do wzrostu zamówień do 65 maszyn. Do tej pory dostarczono siedem maszyn KC-390 dla Brazylijskich Sił Powietrznych. Wkrótce pierwszy KC-390 trafia do Portugalii.