Większy zasięg i jeszcze lepsza ekonomika, to kluczowe atrybuty nowego wariantu airbusa A330neo o zwiększonej maksymalnej masie startowej, który w miniony piątek (28 lutego) wykonał swój pierwszy lot techniczny w Tuluzie.
Korzystając ze wzrostu maksymalnej masy do startu (MTOW) do 251 ton, A330neo oferuje znaczący wzrost zasięgu o 650 mil morskich (1203 km) lub o sześć ton więcej ładunku - w porównaniu do obecnej wersji A330neo, której MTOW wynosi 242 tony. Ten wzrost zasięgu i ładowności odpowiada zmieniającym się potrzebom rynku, umożliwiając liniom lotniczym czerpanie korzyści z wyjątkowej ekonomiki A330neo na jeszcze dłuższych trasach.
W piątek popołudniu (28 lutego) po raz pierwszy A330-900neo z MTOW 251 ton wystartował w swój pierwszy rejs z Tuluzy. Nowy samolot zapewnia idealne dopasowanie do dłuższych tras transpacyficznych do Azji i Europy. Natomiast A330-800, mniejsza wersja A330neo który może pomieścić 220–260 pasażerów w konfiguracji trzech klas, będzie mógł przyczynić się do otwarcia nowych tras o bardzo dalekim zasięgu w wersji 251 ton, zapewniając jednocześnie najniższy koszt przelecianej mili w swojej kategorii.
Droga do certyfikacji
A330-900neo ze zwiększoną masą startową do 251 ton ma zostać certyfikowana przez EASA i FAA w połowie 2020 r., natomiast certyfikacja mniejszego A330-800 ze zwiększonym MTOW ma nastąpić w 2021 r.
Airbus zachował 99 proc. wspólnych części zamiennych dla tych wersji A330neo, a ich maksymalne zwiększenie masy startowej osiągnięto dzięki kombinacji wzmocnień neutralnych pod względem masy i adaptacji podwozia. Modyfikacje dzioba i głównego podwozia umożliwiły także inżynierom Airbusa wydłużenie czasu przeglądu przed remontem (TBO), przedłużając poprzedni 10-letni okres do nowego 12-letniego przedziału czasowego, co przyniesie znaczne oszczędności w zakresie konserwacji.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 337 maszyn A330neo:
14 A330-800neo oraz 323 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 45 A330-900neo.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1825 samolotów, z czego 1491 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1110) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekują 332 samoloty A330, w tym trzy w wersji cargo oraz 19 wojskowych (A330 MRTT). Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".