Nieco ponad 1,2 tys. nowych samolotów zamówiono podczas zakończonego 54. Międzynarodowego Salonu Lotniczego Le Bourget w Paryżu. Od przeglądu zamówień rozpoczynamy nasz cykl podsumowań Paris Air Show 2023.
Naszym głównym partnerem Paris Air Show 2023 były linie
Air France. Na pokazach przetestowaliśmy także sprzęt fotograficzny
Sony Polska.
1233 sprzedane samoloty
Łącznie zamówiono 1233 nowe maszyny, to o 38 proc. więcej niż w 2019 r. kiedy na Le Bourget kupiono 893 samoloty. W liczbie potwierdzonych zamówień (tzw. firm orders) bez wielkiego zaskoczenia wygrał Airbus. Ostatecznie ranking ułożył się następująco: Airbus, Boeing, Embraer, ATR oraz De Havilland Canada. Warto dodać, że największe zamówienia złożyły cztery firmy: linie IndiGo na 500 samolotów z rodziny A320neo (największe zamówienie w historii lotnictwa cywilnego), Air India na 250 Airbusów (A320neo, A321neo, A350) oraz 220 Boeingów (737MAX, B777X, B787), a także Avolon, który kupił 40 B737 MAX.
Nasze zestawienie producentów zostało ułożone według każdego rodzaju zamówień czyli tzw. Firm - firm orders, a także zobowiązań do zakupu (tzw. MoU lub LoI).
Airbus - 850 zamówionych samolotów
Producent z Tuluzy otrzymał zamówienia na 850 samolotów. Najpopularniejszym z samolotów Airbusa okazała się rodzina A320neo. Tych maszyn zamówiono aż 765 sztuk, w tym
500 maszyn kupiło IndiGo. Zakup indyjskiej linii był największym zamówieniem Airbusa, podczas całego Air Show, a także rekordowym w kategorii największej indywidualnej umowy zakupowej w historii lotnictwa pasażerskiego/komercyjnego. Ponownie zaczęły się sprzedawać airbusy A220 i A330neo oraz widać także drgnięcie w sprzedaży A350. Zamówienia Airbusa kształtują się następująco:
Boeing - 289 zamówionych samolotów
Boeing uplasował się na drugim miejscu wśród producentów samolotów. Mimo kryzysu amerykański producent otrzymał zamówienia i zobowiązania na 289 samolotów. Najbardziej popularnym samolotem okazał się boeing 737 MAX, a wśród samolotów szerokokadłubowych zaskoczenia nie było, bo dobrze sprzedawały się B787. Boeing sprzedał też kilka samolotów cargo. Zamówienia Boeinga kształtują się następująco:
Embraer - 58 zamówionych samolotów
Trzecie miejsce przypadło brazylijskiemu Embraerowi. Producent otrzymał zamówienia na 58 samolotów. Na targach największym zainteresowaniem cieszyły się modele nowych E-Jetów drugiej generacji E2 oraz E-Jety E175 Plus. Producent zaprezentował najnowsze E190-E2 i E195-E2 oraz wojskowe KC-390. Zamówienia Embraera kształtują się następująco:
ATR - 22 zamówione samoloty
ATR uplasował się na czwartym miejscu wśród ilości zamówień. Producent na Le Bourget zaprezentował najnowszy model ATR-a 72-600, który został dostarczony do linii AZUL oraz 72-600F, który trafi do linii FedEx. Dla ATR-a był to jeden z normalnych salonów lotniczych bez wielkich ogłoszeń. Zamówienia ATR-a kształtują się następująco:
De Havilland Canada sprzedał 14 samolotów
De Havilland Canada uplanował się na ostatnim miejscu. Na pokazach producent ogłosił nowego
DHC-6 Twin Otter Classic 300-G. Zamówienia De Havilland'a kształtują się następująco:
- Jetcraft Commercial - 10 x DHC-6 Twin Otter Classic 300-G;
- flybig - 2 x DHC-6 Twin Otter Classic 300-G;
- Zimex Aviation Ltd. - 2 x DHC-6 Twin Otter Classic 300-G.
Air France
W obecnym sezonie
Air France oferuje od 3 do 4 bezpośrednich lotów dziennie między Warszawą a Paryżem oraz 3 loty tygodniowo z Krakowa. Podczas 2,5-godzinnego rejsu pasażerowie otrzymują (w zależności od pory dnia) kanapkę lub przekąskę oraz napoje - zawarte w cenie biletu. Każdy bilet Air France obejmuje też przewóz sporego bagażu kabinowego o łącznej wadze 12 kg (walizka kabinowa i akcesorium). Bezpłatna jest również możliwość wyboru miejsca w samolocie podczas odprawy. Przez Paryż, w ramach siatki połączeń Air France, aktualnie można polecieć do 191 miast w 89 krajach.