Kanadyjski premier Justin Trudeau wylądował dziś (10 marca) w Warszawie. Szef kanadyjskiego rządu spotkał się z premierem Mateuszem Morawieckim, żeby omówić kwestie związane z rosyjską inwazją na Ukrainę. Trudeau spotkał się jeszcze z prezydentem Andrzejem Dudą. Czym lata kanadyjski przywódca?
Z wizytą w Warszawie przebywa dziś premier Kanady Justin Trudeau. Na początku w kancelarii premiera spotkał się z Mateuszem Morawieckim. Szefowie rządów według zapowiedzi omówili możliwości dalszej koordynacji odpowiedzi społeczności międzynarodowej na agresję militarną Rosji na Ukrainę, w szczególności wzmocnienie pomocy dla zaatakowanego kraju. Poruszony został również temat wsparcia Kanady w przyjmowaniu uchodźców z Ukrainy. Podczas pobytu z premierem Kanady Justinem Trudeau spotkał się także prezydent Andrzej Duda. Jednym z tematów poruszonym podczas spotkania była również kwestia stworzenia międzynarodowego funduszu na odbudowę Ukrainy po wojnie. Ale nic więcej o polityce. Wracamy do tematu czym lata premier Kanady.
Airbus zwany PolarisemAirbus CC-150 Polaris to oznaczenie cywilnych samolotów Airbus A310-300, które zostały przebudowane na wielozadaniowe odrzutowe samoloty dalekiego zasięgu do transportu pasażerskiego, towarowego lub medycznego oraz tankowania w powietrzu dla Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych (Royal Canadian Air Force - RCAF).
Pięć Airbusów, które wchodzą w skład floty RCAF, było pierwotnie samolotami cywilnymi zakupionymi i eksploatowanymi przez Wardair. Dostarczone w latach 1987 i 1988, zostały przekazane Canadian Airlines, gdy te dwie linie połączyły się w 1989 roku. Następnie samoloty zostały sprzedane Siłom Zbrojnym Kanady i przebudowane do celów wojskowych, wchodząc do służby między grudniem 1992 a sierpniem 1993 r. Cztery z pięciu samolotów zostały przebudowane do standardu Combi-Freighter ze wzmocnioną podłogą i drzwiami ładunkowymi otwieranymi na bok. Piąty samolot został zmodyfikowany jako samolot transportowy dla VIP-ów, przeznaczony do przewozu oficjeli rządowych. Jego sygnał wywoławczy jest znany oficjalnie jako CAN Force One. CC-150 zastąpił Boeinga CC-137 (przebudowany Boeing 707) jako samolot transportu strategicznego, kiedy ostatnie samoloty CC-137 w konfiguracji transportowej zostały wycofane z eksploatacji w 1997 r.
CC-150 Polaris w wersji VIPDecyzja o wyposażeniu jednego z pięciu CC-150 jako samolotu do przewozu VIP-ów, przeznaczonego dla premiera Kanady, została podjęta w czasie sprawowania urzędu przez Briana Mulroney'a i wywołała liczne kontrowersje polityczne. Modernizacja o wartości 56 mln dolarów została skrytykowana przez ówczesnego lidera opozycji Jeana Chrétiena jako niepotrzebna ekstrawagancja w czasach problemów budżetowych, który nazwał samolot "latającym Tadż Mahalem". Wkrótce potem Chrétien został premierem i próbował sprzedać samolot, ale bezskutecznie; odmówił też korzystania z CC-150 podczas 11 lat swojego urzędowania. Wnętrze zmieniono na mniejszą, mniej wystawną kabinę dla VIP-ów, a możliwości komunikacyjne samolotu były mocno ograniczone.
Kolejne przebudowy, w wyniku których samolot był wykorzystywany do transportu wojska, spowodowały, że wiele z udogodnień dla VIP-ów zostało wyrzuconych. Dopiero w 2004 r. CC-150 powrócił do użytku jako oficjalny transport dla szefa rządu Kanady za czasów premiera Paula Martina.
Przemalowanie w nowe barwyW 2011 r. wyszło na jaw, że od początku 2009 r. biuro premiera Stephena Harpera wielokrotnie zwracało się z prośbą o przemalowanie samolotu CC-150 nr 01, przeznaczonego do przewozu VIP-ów, z wojskowego malowania, które dzielił z innymi CC-150, na malowanie specjalistyczne. Departament Obrony Narodowej, w tym minister Peter MacKay, odrzucił tę prośbę, twierdząc, że jest ona sprzeczna z wielozadaniowością samolotu i może zagrozić jego potencjałowi do bezpiecznego transportu personelu do strefy walk.
Ostatecznie podjęto decyzję o przemalowaniu samolotu podczas kolejnego ciężkiego przeglądu technicznego w 2013 r. Nowy schemat, z przewagą koloru białego ze znaczną ilością niebieskiego i mniejszą ilością czerwonego, został ostro skrytykowany przez polityków opozycji, którzy twierdzili, że przemalowanie miało na celu podkreślenie tradycyjnego niebieskiego koloru rządzącej wówczas Kanadyjskiej Partii Konserwatywnej.
A330 MRTT zastąpią A310Flota A310 nie cieszy się dobrą opinią, bo samoloty te niestety często się psują. Do tego ich wnętrze nie wygląda zachęcająco. Dlatego rząd Kanady rozpoczął starania o wymianę wszystkich pięciu samolotów CC-150 Polaris. Przetarg na ich wymianę ma kosztować 5 mld USD. W pierwszej kolejności do przetargu zgłoszono Airbusa A330 MRTT i Boeinga KC-46, ale z tego ostatniego zrezygnowano. Teraz wiadomo, że kanadyjskie wojsko kupi do sześciu samolotów Airbus A330 MRTT. Kanada zamierza rozpocząć dostawy nowej floty airbusów A330 MRTT w 2028 r., ale żeby to się stało musi podpisać oficjalny kontrakt do 2024 r.