Odwiedziliśmy zakłady Boeinga w Charleston zajmujące się produkcją samolotów Boeing 787 Dreamliner. Obecnie na linii montażu końcowego znajdują się samoloty dla Air China, Etihadu, EVA Air oraz Turkish Airlines. Zobaczcie jak powstają te popularne samoloty wykorzystywane m.in. przez PLL LOT.
Przez większość swojej historii Boeing był kojarzony przede wszystkim z Seattle – to tam przez większą część historii amerykańskiego producenta produkowane były samoloty, w tym te największe na potrzeby lotnictwa cywilnego. Spółka jednak ciągle się rozrastała i obecnie samoloty powstają w wielu miejscach na świecie.
Dreamlinery tylko w Charleston
W 2011 r. Boeing otworzył trzeci zakład produkcyjny w Charleston w Karolinie Południowej. Nowa lokalizację należy wiązać z wykupieniem w 2008 i 2009 r. przez Boeinga udziałów w dwóch producentach komponentów mających siedzibę w Południowej Karolinie: Vought Aircraft Industries i Global Aeronautica. Po zakończeniu fuzji i kolejnych dwóch latach przygotowań otwarta została nowa linia montażowa B787.
Początkowo zakład w Charleston działa w zakresie produkcji Dreamlinerów równolegle z fabryką Boeinga w Everett w stanie Waszyngton. Producent w chwili komunikowania o założeniu fabryki w Charleston zaznaczał, że firma potrzebuje drugiej linii montażowej, aby „rozszerzyć swoje zdolności produkcyjne i sprostać zapotrzebowaniu rynku na nowe samoloty”. W 2020 r. Boeing, w okresie pandemicznych cięć, amerykański producent podjął decyzję o skonsoliduje produkcji Dreamlinerów w Karolinie Południowej, a po około roku ostatni B787 opuścił linię montażową w Everett.
Boeing South Carolina to nie tylko montaż Dreamlinerów. Miasto jest także siedzibą innych działów amerykańskiego producenta statków powietrznych, w tym Research & Technology, IT Center of Excellence, Propulsion Systems, Interiors Responsibility Center i Engineering Design Center. Jeśli chodzi o testy samolotów i dostawę nowych B787, Boeing wykorzystuje do tego międzynarodowy port lotniczy w Charleston.
Linia produkcyjna
Dreamliner jest znacznie bardziej „globalnym” samolotem w swoim składzie, jeśli pod uwagę weźmie się wykorzystywane do produkcji komponenty. Podczas gdy przedni kadłub B787 i niektóre inne komponenty pochodzą od Spirit AeroSystems z Wichity, inne części pochodzą z miejsc znacznie bardziej odległych, w tym z Włochy (środkowy kadłub i statecznik poziomy produkowane przez Leonardo) oraz Japonii (skrzydła produkowane przez koncern Mitsubishi Heavy Industries). Pozostałe części skrzydła pochodzą z Korei Południowej i Australii. Dostawy największych komponentów są wykonywane za pomocą samolotu Boeing 747 Dreamlifter. W trakcie naszej wizyty w Charleston przebywały dwa z czterech Dreamlifterów.
Poza samym montażem, zakład w Charleston produkuje, montuje i instaluje systemy dla tylnych sekcji kadłuba boeingów 787 oraz łączy i integruje środkowe sekcje kadłuba. Innymi produkowanymi w Karolinie Południowej komponentami są m.in. dzielniki klas, schowki mocowane do podłogi (używane przez stewardessy), podpórki dla załogi lotniczej czy miejsca służące do odpoczynku załóg pokładowych.
Po ukończeniu sekcji rufowej pracownicy przenoszą ją do budynku końcowego montażu. Tam sekcja rufowa jest łączona z kadłubem, a skrzydła i inne konstrukcje są przymocowane do głównego korpusu. Samolot porusza się po linii montażowej, a wnętrza samolotu są instalowane wszystkie niezbędne do funkcjonowania samolotu systemy. Stabilizator pionowy, w odróżnieniu od pozostałych elementów samolotu, jest malowany zanim maszyna wejdzie na linię ostatecznego montażu.
Po zakończeniu prac samoloty przechodzą przez program testowy i w końcu trafiają do odbiorcy. Podczas naszych odwiedzin fabryki, na linii montażu końcowego znajdowały się trzy Dreamlinery przeznaczone dla Etihadu oraz po jednym samolocie dla Air China, EVA Air oraz Turkish Airlines. Na płytach postojowych wokół fabryki czekają obecnie na odbiór samoloty w malowaniu Air Europa, Iraqi Airways, KLM, Korean Air, LATAM, Turkish Airlines oraz Saudii.
Wstrzymanie dostaw B787
Ze względu na trwającą ponad rok przerwę w dostawach, która nastąpiła w momencie, gdy Federalna Administracja Lotnictwa nakazała wstrzymanie dostaw 787 w połowie 2021 roku po tym, jak pojawiły się liczne obawy dotyczące procesu kontroli jakości dokonywanej przez Boeinga w Charleston.
Jak podkreślił Calhoun w trakcie spotkania z dziennikarzami, Boeing pracuje nad minimalizacją opóźnień w dostawach samolotów swoim klientom, dlatego w 2024 r. dostępna będzie oprócz zachodniej także wschodnia linia montażu końcowego. Pozwoli to Boeingowi produkować w tym samym czasie sześć Dreamlinerów. Obecnie linię montażu końcowego opuszają cztery B787 miesięcznie. Do końca br. producent planuje zwiększyć liczbę produkowanych w każdym miesiącu maszyn do pięciu sztuk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.