Polskie Linie Lotnicze LOT był jedynym oferentem w przetargu organizowanym przez Urząd Marszałkowskim Województwa Lubuskiego na obsługę bezpośrednich lotów z zielonogórskiego portu lotniczego do Gdańska, Krakowa oraz chorwackiego Zadaru. Oferta narodowego przewoźnika została uznana za najkorzystniejszą i to LOT będzie obsługiwał te trasy - podpisanie umowy będzie już tylko formalnością.
W kwietniu informowaliśmy, że
lubuski urząd marszałkowski ogłosił przetarg na promocję województwa lubuskiego poprzez realizację lotów do Krakowa, Gdańska i chorwackiego Zadaru. Zamówienie publiczne noszące nazwę „Promocja Województwa Lubuskiego poprzez przewoźników lotniczych operujących z lotniska Zielona Góra/Babimost do lotniska im. F. Chopina w Warszawie i innych międzynarodowych portów lotniczych” zakłada obsługę tras lotniczych do Krakowa (część I zamówienia), Gdańska (część II) oraz Zadaru (część III). 29 maja urząd uznał ofertę LOT za najkorzystniejszą.
Lubuski urząd marszałkowski na obsługę lotów do Krakowa, Gdańska i Zadaru chce przeznaczyć 6,8 mln złotych brutto. „Promocję” rejsów łączących port w Babimoście z lotniskiem im. Jana Pawła II w Krakowie samorząd chce subsydiować kwota 1,8 mln złotych. Trzy mln złotych mają być przeznaczone na obsługę lotów do Gdańska. Pozostałe dwa mln miałyby być desygnowane dla zwycięskiego przewoźnika realizującego loty do Chorwacji.
Jak dowiedział się Rynek Lotniczy, do przetargu zgłosił się tylko jeden oferent, a były to Polskie Linie Lotnicze LOT. Polski przewoźnik realizację rejsów między Małopolską a portem lotniczym w Zielonej Górze wycenił na 1 659 833,13 złotych. Dwa loty w tygodniu na tej trasie będę realizowane od 7 czerwca do 2 października. W całym okresie odbędą się 34 rotacje, a więc 68 lotów. Samorząd do jednego lotu dopłacać będzie 24 409 złotych. Do obsługi rejsów LOT desygnował embraera 175, który na pokład zabiera 82 pasażerów. W takiej sytuacji, jeden fotel subsydiowany będzie kwotą 297,67 złotych.
Połączenia z Babimostu do Gdańska, zapisane w drugiej części przedmiotu zamówienia, miałby być realizowane w okresie od 30 maja do 20 października. Samolot między województwem lubuskim a pomorskim ma wykonywać dwie rotacje tygodniowo. Łącznie linie miałby zrealizować 42 rotacje. Co ciekawe, Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły 25 kwietnia obsługę lotów Zielona Góra – Gdańsk, a ostatnia rotacja, według internetowego systemu sprzedaży, zaplanowana jest na 20 października. Połączenie zostało przywrócone po 7-miesięcznym zawieszeniu. Rejsy wykonują 82-miejscowe embraery 175.
Realizację rejsów między Babimostem a Gdańskiem LOT wycenił na 2 762 893,92 złotych o 237 tys. mniej niż na ten cel chciał przeznaczyć urząd marszałkowski. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że na trasie Zielona – Góra zostaną zrealizowane 42 rotacje (84 loty), to jeden lot subsydiowany będzie kwotą 32 891 złotych. Dotacja w przeliczeniu na jeden fotel wyniesie 401 złotych. Natomiast, jeśli wliczymy rejsy zrealizowane od 25 kwietnia do 30 maja, liczba lotów zwiększy się o 20. W takiej sytuacji, samorząd do jednego lotu dopłaca 26 566 złotych. Dotacja w przeliczeniu na jeden fotel wynosi 323,97 złotych.
Trzecim i ostatnim zadaniem w przetargu jest realizacja lotów między Zieloną Górą a Zadarem. Polskie Linie Lotnicze LOT wyceniły tą część przetargu na 1 838 592,51 złotych. Rejsy do i z Chorwacji mają wystartować 11 czerwca, a zakończyć się 17 września. Loty mają być realizowane raz w tygodniu. Łącznie powinno odbyć się 15 rotacji (30 lotów). Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego za jeden rejs zapłaci aż 61 286 złotych. Jeden fotel subsydiowany będzie kwotą 747 złotych.