Amazon Air podpisał wczoraj (21 października) umowę z Altavair dotyczącą leasingu 10 frachtowców A330-300P2F. Celem pojawienia się tych airbusów jest spełnienie planów usługi Amazon Prime – dostawy klientom towarów zamówionych w serwisie e-commerce w ciągu jednego dnia.
10 A330-300 zostanie przebudowanych z samolotów pasażerskich na frachtowce przez Elbe Flugzeugwerke GmbH (EFW), firmę specjalizującą się w usługach konwersji maszyn pasażerskich na samoloty cargo (passanger-to-freighter; P2F). Samoloty będą obsługiwane w imieniu Amazon Air przez Hawaiian Airlines, które posiadają airbusy A330 w swojej flocie od 2010 r. Oprócz załóg linia będzie zapewniać także obsługę techniczną tych maszyn. Obecnie przewoźnik z Hawajów lata 24 airbusami A330-200.
- Cieszymy się, że Airbusy dołączą do floty Amazon Air. A330-300 będą nie tylko pierwszymi tego typu samolotami w naszej firmie, ale także najnowszymi i największymi samolotami Amazon Air, co pozwoli nam dostarczać klientom w każdym locie więcej paczek - powiedział Philippe Karam, dyrektor Amazon Global Air Fleet & Sourcing.
Amazon Air wozi paczki na większe odległości w krótszych reżimach czasowych, aby sprostać obietnicy szybkiej, bezpłatnej dostawy. Oczekuje się, że pierwszy z samolotów A330-300P2F dołączy do Amazon Air pod koniec 2023 r.
- Wybór naszych frachtowców przez Amazon mówi wiele o wartości rynkowej A330 i pozycji samolotów szerokokadłubowych Airbusa na rynku maszyn cargo. Amazon zyskał renomę dzięki dostarczaniu towarów z niezwykłą szybkością i konsekwencją. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze samoloty staną się kluczowym ogniwem w niezwykłym łańcuchu logistycznym tej firmy - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
A330P2F
Program A330P2F (Passenger to Freight) obejmuje przebudowę airbusów A330 na dwie wersje towarowe – A330-200P2F oraz większą A330-300P2F. Ostatnia z wymienionych przeznaczona jest do obsługi międzynarodowych rynków ekspresowych B2B i e-commerce. Samoloty te są przebudowywane w drezdeńskiej fabryce Elbe Flugzeugwerke, której głównej udziałowcem jest Airbus. Samolot może przewieźć do 62 ton na odległość około 3650 km, oferując o 20 proc. więcej ładunku i niższy koszt za tonę niż inne dostępne typy samolotów frachtowych o podobnym zasięgu. Program konwersji A330P2F, uruchomiony w 2012 roku, jest wynikiem współpracy ST Aerospace, Airbusa i ich spółki joint venture EFW.
Prawie 100 samolotów we flocie
Flota Amazon Air składa się obecnie z 97 samolotów: pięciu ATR-ów 72-500F, 26 boeingów B737-800BCF, 12 B767-200F oraz 54 B767-300ERF. Przewoźnik oczekuje na dostawę 20 kolejnych maszyn: 10 airbusów A330-300P2F, dwóch boeingów B737-800BCF oraz ośmiu B767-300BCF.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.