Kilka dni temu (22 grudnia) minęło już 10 lat kiedy airbus A350 XWB został oficjalnie odebrany przez pierwszą linię lotniczą. 22 grudnia 2014 r. Airbus i Qatar Airways podpisali w Tuluzie formalne dokumenty, kończąc tym samym proces dostawy pierwszego w historii samolotu A350.
10 lat temu podczas specjalnej uroczystości Airbus, linie Qatar Airways i Rolls-Royce, wspólnie świętowali dostawę samolotu A350. Wzięło w niej udział również wielu pracowników zaangażowanych w program A350 oraz ponad 100 dziennikarzy z całego świata. Przekazanie samolotu reprezentantom Qatar Airways odbyło się na oczach tysięcy widzów na całym świecie podczas specjalnej transmisji online. Wtedy jako jedyny przedstawiciel mediów z Polski wziąłem udział w tej
wyjątkowej uroczystości.
Śmiało można powiedzieć, że była to wtedy pierwsza premiera nowego samolotu szerokokadłubowego od czasu Dreamlinera. Pierwszym na świecie dostarczonym airbusem A350-900 XWB została maszyna o oznaczeniu MSN 6 i rejestracji A7-ALA.
- Jestem bardzo dumny i nie mogę się doczekać, kiedy ten najnowszy samolot pasażerski na świecie wykona pierwszy komercyjny rejs do Frankfurtu. W ciągu ostatnich siedmiu lat, kiedy po raz pierwszy zamówiliśmy samoloty A350XWB podczas Paris Air Show 2007, nastąpił znaczny wzrost w branży lotniczej. Jestem przekonany, że liczba pasażerów na całym świecie wzrośnie jeszcze bardziej w następnych latach, ale także zachwycony, że Qatar Airways pozostanie liderem w sektorze lotnictwa, oferując pasażerom możliwość podróżowania na pokładzie najnowocześniejszego samolotu - powiedział wtedy Akbar Al Baker, ówczesny prezes Qatar Airways.
- Przekazanie pierwszego A350 XWB stanowi znaczący krok w historii lotnictwa. A350 XWB staje się najbardziej nowoczesnym samolotem w służbie. Nowy samolot rewolucjonizuje naszą branżę i zmienia sposób i komfort latania pasażerów - powiedział Fabrice Bregier, ówczesny prezes i dyrektor generalny Airbusa.
Qatar został klientem programu A350 w czerwcu 2007 r. Zamawiając wtedy rekordową liczbę 80 samolotów A350 XWB. Ogłoszone wtedy zobowiązanie dotyczyło 20 airbusów A350-800, 40 A350-900 i 20 A350-1000. Obecnie linia ma zamówionych 76 maszyn A350: 34 A350-900 oraz 42 A350-1000. Tutaj warto zaznaczyć, że Qatar Airways zostały pierwszym klientem wersji -1000 i także jako pierwsze linie odebrały go w 2018 r. Obecna flota Qatara składa się z 226 samolotów, w tym z 58 A350: 34 A350-900 oraz 24 A350-1000.
Przewoźnik z Kataru przez długi czas pozostawał największym klientem programu A350, ale w ostatnich latach spadł na czwarte miejscem, a pałeczkę pierwszeństwa przejęły linie
Turkish Airlines, które zamówiły łącznie 110 A350.
Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Natomiast najwięksi klienci programu A350, którzy zamówili powyżej 50 maszyn, to linie Turkish Airlines (110), Air France (92), Delta Air Lines (84), Qatar Aiways (76), Singapore Airlines (72), Lufthansa (65), Japan Airlines (51) oraz Air India (50). Przewoźnicy ci mają zamówionych prawie połowę zakupionych maszyn A350.
A350XWB A350 z dodatkiem „XWB” wykrystalizował się w 2006 r., po kilku latach niezdecydowania, jako projekt zupełnie nowego samolotu gdy Airbus walczył o ustanowienie strategii przeciwstawienia się szybko sprzedającemu się boeingowi 787. W rezultacie pojawiła się seria planowanych pochodnych A330 oferowanych pod oznaczeniem „A350”, na które Airbus zgromadził zamówienia na 100 samolotów w latach 2005-2006. Ponieważ zamówienia na A350 "pierwszej wersji" spadały, część z nich została przeniesiona do wersji XWB, aby wesprzeć wprowadzenie na rynek całkowicie nowego samolotu.
Kiedy Airbus ponownie wypuścił A350 w grudniu 2006 r., zaoferowano dwa warianty – podstawowy -900 i nieistniejący już bardzo dalekiego zasięgu mniejszy -800. Airbus zgromadził nieco ponad 180 zamówień na mniejszy wariant – w tym pierwsze, które złożono na XWB w grudniu 2006 r. – zanim po cichu zrezygnował z niego w 2013 r. Chociaż wiele z tych zamówień zostało anulowanych, około połowa została przeniesiona do innych wariantów XWB. Airbus zachował część anulowanej działalności XWB, renegocjując kontrakty na zamówienia na A330neo, który skutecznie w tym segmencie zastąpił dawnego A350-800.
Problemy A350 z malowaniem wpłynęły na sprzedaż Wpływ sporu o jakość lakieru/malowanie Airbusa i Qatar Airways na portfel zamówień A350 w ostatnich latach jest ewidentny, ale
nowy wariant A350F skutecznie zrekompensował zamówienia Qatara, które Airbus anulował w latach 2021-2022 przed
przywróceniem ich na początku 2023 r. A350 odnotował
silne ożywienie w 2023 r. po
sporze z katarskim przewoźnikiem i załamaniu wywołanym pandemią w latach 2020-2022, a łączna liczba zamówień wzrosła o 11 proc. od końca ubiegłego roku i przekroczyła 1000 na koniec czerwca br.. To spowodowało, że udział zaległości w zamówieniach ogółem zaczął rosnąć z powrotem do 50 proc., z niskiego poziomu 44 proc. w 2022 r.
Ponad 1000 sprzedanych maszyn w 18 lat Pomimo tego dość złożonego okresu dojrzewania, A350 XWB osiągnął 1000 zamówień netto w ciągu 18 lat od premiery, a miało to miejsce w czerwcu 2023 r. podczas Paris Air Show. Do tej pory A350-900 okazał się najsilniejszym członkiem rodziny XWB, odpowiadając za trzy czwarte całego portfela zamówień rodziny A350.
Z takim wynikiem A350 dołączył do grupy samolotów szerokokadłubowych, która obejmuje A330/A340 (i sam A330), B747, B767, B777 i B787. Tempo, w jakim A350 osiągnął 1000 zamówień, jest porównywalne z kilkoma jego obecnymi odpowiednikami. Boeing B777 również przekroczył ten kamień milowy w ciągu 18 lat, podczas gdy A330/A340 (które Airbus sprzedawał jako rodzinę) potrzebował 19 lat, a sam A330 21 lat. Ale żaden inny samolot szerokokadłubowy nie osiągnął takiego tempa sprzedaży jak słynny Dreamliner, który przekroczył sprzedaż 1000 egzemplarzy w zaledwie 9 lat po wprowadzeniu na rynek i ma obecnie ponad 1900 zamówionych samolotów.
Natomiast rodziny maszyn B777 i A330/A340 zbliżają się do przekroczenia 2000 zamówień, a tego nie osiągnął jeszcze żaden z samolotów szerokokadłubowych.
Rodzina A350 dzisiaj Pomimo opóźnienia spowodowanego przeprojektowaniem, A350 XWB, którego ostatecznie wyprodukował Airbus, okazał się dużym sukcesem. Samolot jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A340 oraz B777-200. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, a w 2022 r. dołączyła do nich także
wersja cargo A350F. Samoloty pasażerskie zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu), natomiast wersja cargo będzie mogła przetransportować 111 ton frachtu.
A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Według najnowszych danych Airbusa dotyczących zamówień i dostaw dla tej rodziny, otrzymał na nią ponad 1 300 zamówień, z których dostarczył ponad 600 maszyn. Pełne zestawienie tych liczb między trzema wariantami jest następujące:
- A350-900 - 988 zamówione samoloty, z czego 538 zostało dostarczonych.
- A350-1000 - 302 zamówione maszyny, z czego 90 zostało dostarczonych.
- A350F - 55 zamówionych samolotów, dostawy od 2026 r.
Długoterminowa prognoza analityków Cirium Ascend szacuje, że całkowita liczba dostaw przekroczy 1000 samolotów w 2028 r., czyli około 14 lat po otrzymaniu przez Qatar Airways pierwszego A350-900 w grudniu 2014 r. Natomiast barierę 2000 zamówionych samolotów A350, Airbus może przekroczyć w okolicach roku 2030, wtedy też program A350 powinien przynosić Airbusowi zyski.