W sobotę (25 września) minęło 10 lat kiedy Dreamliner został oficjalnie odebrany przez pierwszą linię lotniczą. 25 września 2011 r. Boeing i ANA podpisali formalne dokumenty, kończąc tym samym proces dostawy pierwszego w historii samolotu B787 Dreamliner.
10 lat temu podczas specjalnej uroczystości Boeing i linie lotnicze ANA, wspólnie świętowali dostawę samolotu 787 Dreamliner. Wzięło w niej udział również ponad 500 pracowników zaangażowanych w program 787. Przekazanie samolotu reprezentantom linii ANA odbyło się na oczach tysięcy widzów na całym świecie.
- Jesteśmy zachwyceni mogąc nareszcie odebrać nasz pierwszy egzemplarz 787. Linie lotnicze ANA są dumne z zaszczytu, jakim jest bycie pierwszą linią lotniczą która otrzymuje ten samolot i bycie partnerem Boeinga przy tworzeniu tej niesamowitej maszyny. Dreamliner pozwoli nam na oferowanie niezrównanego poziomu usług oraz wpłynie na podwyższenie komfortu naszych pasażerów. Będzie on także odgrywać kluczową rolę w planach ekspansji międzynarodowej linii lotniczych ANA - powiedział wtedy Shinichiro Ito, prezes linii ANA.
Linie ANA zostały pierwszym klientem programu 787 (launch customer) w kwietniu 2004 r. Zamawiając wtedy rekordową liczbę 50 samolotów 787 Dreamliner. Potem ANA zwiększała te liczby i łącznie zamówiła już 95 Dreamlinerów: 36 B787-8, 45 B787-9 oraz 14 B787-10 przez co przewoźnik pozostaje od początku największym klientem programu 787.
Pierwsze dwa Boeingi 787, które trafiły do linii ANA noszą specjalne malowanie oznaczające fundamenty marki All Nippon Airways - innowacyjność, oryginalność i natchnienie Japonii. Obecna flota ANA składa się z 218 samolotów, w tym z 75 Dreamlinerów: 36 B787-8, 37 B787-9 oraz dwóch B787-10.
Pisząc o Dreamlinerze warto dodać, że LOT był pierwszą linią lotniczą w Europie, a dziewiątą na świecie, która otrzymała ten model samolotu. Dostawa pierwszej maszyny (SP-LRA) miała miejsce 9 listopada 2012 r.
Problemy z bateriami litowo-jonowymi
Pierwszy problem nowych samolotów pojawił się na początku 2013 r. 16 stycznia 2013 r. ze względu na problemy z bateriami litowo-jonowymi linie All Nippon Airways uziemiły całą flotę Dreamlinerów. Podobny krok tego dnia wykonały także linie Japan Airlines (JAL). Kłopoty z akumulatorami Boeingów 787 spowodowały, że kilka dni później uziemiono wszystkie Dreamlinery na świecie,
w tym również te należące do PLL LOT. Warto też dodać,
że w kwietniu 2013 r. certyfikacja nowych baterii została wykonana na B787-8 o rejestracji SP-LRC należącym do LOT-u. W trakcie lotu przeprowadzono wtedy certyfikację proponowanej poprawki akumulatora. Na pokładzie znajdowali się także przedstawiciele amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).
Śledztwo telewizji Al Jazeera: Efekt Dreamlinera czy niespełnione marzenie?
O boeingach 787 Dreamliner i ich problemach technicznych zrobiło się głośno także w 2014 r. Wszystko za sprawą śledztwa Willa Jordana z telewizji Al Jazeera pt. "Broken Dreams: The Boeing 787".
Materiał telewizji Al Jazeera można zobaczyć m.in. na profilu Youtube angielskojęzycznego kanału katarskiej telewizji. Wtedy amerykański producent w tym samym czasie rozpoczął kampanię pokazującą pozytywne efekty wprowadzenia samolotu dla linii lotniczych. Według autora dawnego reportażu latając boeingami B787 narażamy się na niebezpieczeństwo. Dziennikarz dotarł wtedy m.in. do pracowników Boeinga, którzy mieli zastrzeżenia co do bezpieczeństwa i produkcji B787. Will Jordan sugerował także, że część pracowników Boeinga w North Charleston nie ma kwalifikacji do prac technicznych, a także zażywa narkotyki oraz boi się latać samolotami, które sami produkują. Boeing jednak nie miał nic sobie do zarzucenia i ripostował rewelacje stacji informacją o "Efekcie Dreamlinera". Przy kolejnym problemie z 2019 r. już nie posiadał takiego oręża, bo miał wielki problem wizerunkowy z B737 MAX.
Nowe śledztwo New York Times
Za sprawą nowego śledztwa New York Times (NYT) w kwietniu 2019 r. wraca temat jakości produkcji boeingów B787 Dreamliner w drugich zakładach w North Charleston w Południowej Karolinie. Według informatorów gazety, fabryka Boeinga, która była symbolem nowoczesności w branży lotniczej, nękana jest tandetną produkcją i słabym nadzorem, które mogą zagrażać bezpieczeństwu B787. Więcej o tym przeczytać można w artykule "
Boeing ma kolejny problem. Tym razem z B787 z North Charleston".
Boeing B787 Dreamliner
Jaki zatem jest naprawdę B787? Mimo tych wpadek Dreamliner jako produkt był i jest na pewno prawdziwym przełomem wśród samolotów pasażerskich. Nowoczesna konstrukcja, zaawansowane technologicznie silniki oraz lekkie kompozytowe materiały gwarantują obniżenie poziom hałasu, a także bardziej przyjazne warunki na pokładzie. To tylko niektóre z zalet, które zapewniają pasażerom wysoki komfort podczas podróży. Jednak niektóre z najbardziej innowacyjnych technologii na pokładzie Boeinga 787 nie są widoczne gołym okiem, ale z pewnością pomogą pasażerom odczuć różnice i sprawią, że ich lot będzie bardziej przyjemny i komfortowy.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1497 samolotów B787: 417 w wersji B787-8, 894 maszyny B787-9 oraz 186 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1006 Dreamlinerów: 378 B787-8, 567 B787-9 oraz 61 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu. Wśród dostarczonych samolotów znajduje się także 15 maszyn B787, osiem B787-8 oraz siedem większych B787-9, należących do rodzimego LOT-u.
Zdjęcia w artykule: Boeing Media, Piotr Bożyk