Alaska Airlines ogłosiła w oficjalnym komunikacie stratę na poziomie 102 mln dolarów w pierwszym kwartale 2020 roku. Liczba przelotów przewoźnika spadła w ubiegłym miesiącu o ponad 80 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 roku.
Linia lotnicza zredukowała już oferowanie o 80 proc. w stosunku do tego samego miesiąca z poprzedniego roku i zapowiada dalsze cięcia rozkładu w czerwcu. 156 maszyn firmy z główną siedzibą w Seattle zostało uziemionych, podobnie jak osiem Embraerów E175 udostępnianych SkyWest Airlines oraz trzynaście samolotów zależnej Horizon Air.
– Pragnę podziękować naszemu zespołowi kierowniczemu za szybkie i odważne działanie w celu zmniejszenia wskaźnika wypalenia gotówki oraz zapewnienia nam jak najlepszej szansy na poruszanie się po tej burzy i wykorzystaniu okazji, którą możemy zobaczyć po drugiej stronie. Nasi ludzie wykonują niezwykłą pracę, aby zareagować na ten największy kryzys w historii lotnictwa – podkreślił Brad Tilden, prezes Alaska Air Group.
Uratowane 140 mln dolarów
Kwartalny raport korporacji ujawnił, że marcowa strata na poziomie 400 mln dolarów dzięki szybkim działaniom została zredukowana do kwoty 260 mln dolarów w kwietniu. Celem na maj jest 200 mln dolarów. Przewoźnik zmniejszył niepokojące wciąż liczby, zamrażając zatrudnienie w całej firmie na wszystkich nieistotnych stanowiskach, a także dzięki obniżce wynagrodzeń dla kadry kierowniczej. Linie lotnicze oferowały również dobrowolne programy urlopów krótkoterminowych i motywacyjnych, które zostały zaakceptowane przez ponad 5000 pracowników.
Przewoźnik wystąpił również z wnioskiem o pożyczkę federalną 1,1 mld dolarów z programu CARES. Wcześniej
Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów rządowego wsparcia, pięciokrotnie mniej niż znacznie większe American Airlines, United Airlines i Delta Air Lines. 267 mln dolarów z udzielonej pomocy będzie miało formę pożyczki. Ponadto Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych będzie miał prawo do zakupu 847 tys. akcji Alaska Air Group za 31,61 dolarów za pojedynczą akcję.
Limity wynagrodzeń kadry kierowniczej na dłuższy czas
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na pokrycie 70 procent kosztów budżetowych linii lotniczych do 30 września. Dzięki tej dotacji żaden pracownik nie będzie miał do czynienia z tymczasową utratą zatrudnienia oraz obniżkami płac. Do 30 września 2021 roku nastąpi również zawieszenie dywidend i wykupu akcji własnych. Do 24 marca 2022 roku utrzymane zostaną także limity wynagrodzeń dla kadry kierowniczej.
Przewoźnik z północy kontynentu musi utrzymywać minimalne usługi określone przez Departament Transportu. Ich rozmiar jest mniejszy niż głównych amerykańskich linii lotniczych ze względu niski udział w rynku. Firma z głównymi hubami w Seattle oraz Anchorage musi obsługiwać punkt docelowy tylko trzy razy w tygodniu w przypadku miast, do których latała od pięciu lub więcej razy w tygodniu. Do punktów docelowych korzystających z usług mniej niż pięć razy w tygodniu linia musi zapewnić teraz zaledwie jeden lot tygodniowo.
Alaska Airlines działają głównie na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych i na Alasce. Oferują także lukratywne rejsy międzykontynentalne, dysponując flotą 331 samolotów, z przeważającą większością modeli Boeingów 737. Linie obsługują w sumie 116 destynacji.