Partner serwisu
Biznes i przemysł

15 lat od pierwszego lotu boeinga B787

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Czas szybko płynie i to już 15 lat od pierwszego lotu słynnego i dobrze znanego nam Dreamlinera. Dokładnie 15 grudnia 2009 r. pierwszy testowy boeing B787 Dreamliner o rejestracji N787BA i oznaczeniu ZA001 wzniósł się w przestworza i wykonał swój pierwszy lot techniczny. Mimo licznych wpadek i problemów Dreamliner jako produkt był i jest prawdziwym przełomem wśród samolotów pasażerskich, który wniósł wiele świeżości w podróżach lotniczych.

Pierwszy lot techniczny pierwotnie miał odbyć się 7 sierpnia 2007 r., a jego data miała kojarzyć się właśnie z 787 – 07.08.07, znanym wcześniej jako 7E7. Jednak ze względu na ciągłe opóźnienia w programie, pierwszy lot odbył się dopiero w grudniu 2009 r. Dokładnie 15 grudnia 2009 r. najnowszy członek rodziny komercyjnych odrzutowców Boeinga wystartował z Paine Field w Everett w stanie Waszyngton o godzinie 10:27 czasu lokalnego i następnie po około trzech godzinach wylądował o 13:33 na lotnisku Boeing Field w Seattle. W trakcie lotu główny pilot programu B787 kpt. Mike Carriker oraz kpt. Randy Neville sprawdzali niektóre systemy i struktury samolotu, podczas gdy urządzenia pokładowe rejestrowały i przesyłały dane w czasie rzeczywistym do zespołu testowego w Boeing Field.

 - Boeing 787 Dreamliner wzbił się dziś po raz pierwszy w niebo, zapoczątkowując nową erę w podróżach lotniczych, gdy odleciał z Paine Field w Everett w stanie Waszyngton przed tłumem szacowanym na ponad 12 tys. pracowników i gości. Lot techniczny stanowi początek programu testów w locie, w ramach którego sześć samolotów B787 będzie latać niemal przez całą dobę i na całym świecie, a pierwsza dostawa samolotu zaplanowana jest na czwarty kwartał 2010 roku - głosił komunikat Boeinga z 2009 r. 

Jak wiemy pierwsza dostawa nie doszła do skutku w 2010 r., bo pierwszy Dreamliner został dostarczony we wrześniu 2011 r.

Pierwszy B787 ZA001 trafił na lotnisko w Nagoi 

W wyraźnym uznaniu dla znaczącej roli Japonii w rozwoju i komponentów Dreamlinera, Boeing przekazał pierwszy samolot testowy B787 na międzynarodowe lotnisko Centrair w Nagoi. Miasto jest uważane za główną siedzibę japońskiego przemysłu lotniczego, a Centrair jest jedynym lotniskiem na świecie, z którego zarówno główne skrzydło 787, jak i sekcje kadłuba są transportowane do zakładów montażu końcowego Boeinga w Everett i Charleston zmodyfikowanym boeingiem 747 zwanym Dreamlifterem.

Pierwsza dostawa do linii ANA

Nieco ponad 13 lat temu podczas specjalnej uroczystości Boeing i linie lotnicze ANA, wspólnie świętowali dostawę samolotu 787 Dreamliner. Wzięło w niej udział również ponad 500 pracowników zaangażowanych w program 787. Przekazanie samolotu reprezentantom linii ANA odbyło się na oczach tysięcy widzów na całym świecie.

- Jesteśmy zachwyceni mogąc nareszcie odebrać nasz pierwszy egzemplarz 787. Linie lotnicze ANA są dumne z zaszczytu, jakim jest bycie pierwszą linią lotniczą która otrzymuje ten samolot i bycie partnerem Boeinga przy tworzeniu tej niesamowitej maszyny. Dreamliner pozwoli nam na oferowanie niezrównanego poziomu usług oraz wpłynie na podwyższenie komfortu naszych pasażerów. Będzie on także odgrywać kluczową rolę w planach ekspansji międzynarodowej linii lotniczych ANA - powiedział wtedy Shinichiro Ito, prezes linii ANA.

 

Linie ANA zostały pierwszym klientem programu 787 (launch customer) w kwietniu 2004 r. Zamawiając wtedy rekordową liczbę 50 samolotów 787 Dreamliner. Potem ANA zwiększała te liczby i łącznie zamówiła już 99 Dreamlinerów: 34 B787-8, 48 B787-9 oraz 17 B787-10 przez co przewoźnik pozostaje od początku największym klientem programu 787.

Pierwsze dwa Boeingi 787, które trafiły do linii ANA noszą specjalne malowanie oznaczające fundamenty marki All Nippon Airways - innowacyjność, oryginalność i natchnienie Japonii. Obecna flota ANA składa się z 218 samolotów, w tym z 85 Dreamlinerów: 34 B787-8, 44 B787-9 oraz siedmiu B787-10.

Pisząc o Dreamlinerze trzeba dodać, że LOT był pierwszą linią lotniczą w Europie, a dziewiątą na świecie, która otrzymała ten model samolotu. Dostawa pierwszej maszyny (SP-LRA) miała miejsce 9 listopada 2012 r., a pierwszego większego B787-9 (SP-LSA) LOT otrzymał 22 marca 2018 r.



Dream Tour. W Europie wizyta na Paris Air Show i w Warszawie 

Już pod koniec 2010 r. firma Boeing ogłosiła półroczną trasę "Dream Tour", podczas której prezentowała na całym świecie swój najnowszy samolot, głównie liniom lotniczym które go zamówiły. Trasa rozpoczęła się 4 grudnia od lądowaniem na lotnisku w Pekinie. Warszawa również znalazła się na „Trasie Marzeń”. W dniach 18-24 czerwca samolot zadebiutował na pokazach Paris Air Show 2011, a następnie poleciało Warszawy gdzie był prezentowany 24 i 25 czerwca, wpisując się w historię warszawskiego lotniska.



Problemy z bateriami litowo-jonowymi

Pierwszy problem nowych samolotów pojawił się na początku 2013 r. 16 stycznia 2013 r. ze względu na problemy z bateriami litowo-jonowymi linie All Nippon Airways uziemiły całą flotę Dreamlinerów. Podobny krok tego dnia wykonały także linie Japan Airlines (JAL). Kłopoty z akumulatorami Boeingów 787 spowodowały, że kilka dni później uziemiono wszystkie Dreamlinery na świecie, w tym również te należące do PLL LOT. Warto też dodać, że w kwietniu 2013 r. certyfikacja nowych baterii została wykonana na B787-8 o rejestracji SP-LRC należącym do LOT-u. W trakcie lotu przeprowadzono wtedy certyfikację proponowanej poprawki akumulatora. Na pokładzie znajdowali się także przedstawiciele amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).

Śledztwo telewizji Al Jazeera: Efekt Dreamlinera czy niespełnione marzenie?

O boeingach 787 Dreamliner i ich problemach technicznych zrobiło się głośno także w 2014 r. Wszystko za sprawą śledztwa Willa Jordana z telewizji Al Jazeera pt. "Broken Dreams: The Boeing 787". Materiał telewizji Al Jazeera można zobaczyć m.in. na profilu Youtube angielskojęzycznego kanału katarskiej telewizji. Wtedy amerykański producent w tym samym czasie rozpoczął kampanię pokazującą pozytywne efekty wprowadzenia samolotu dla linii lotniczych. Według autora dawnego reportażu latając boeingami B787 narażamy się na niebezpieczeństwo. Dziennikarz dotarł wtedy m.in. do pracowników Boeinga, którzy mieli zastrzeżenia co do bezpieczeństwa i produkcji B787. Will Jordan sugerował także, że część pracowników Boeinga w North Charleston nie ma kwalifikacji do prac technicznych, a także zażywa narkotyki oraz boi się latać samolotami, które sami produkują. Boeing jednak nie miał nic sobie do zarzucenia i ripostował rewelacje stacji informacją o "Efekcie Dreamlinera". Przy kolejnym problemie z 2019 r. już nie posiadał takiego oręża, bo miał wielki problem wizerunkowy z B737 MAX.



Nowe śledztwo New York Times

Za sprawą nowego śledztwa New York Times (NYT) w kwietniu 2019 r. wraca temat jakości produkcji boeingów B787 Dreamliner w drugich zakładach w North Charleston w Południowej Karolinie. Według informatorów gazety, fabryka Boeinga, która była symbolem nowoczesności w branży lotniczej, nękana jest tandetną produkcją i słabym nadzorem, które mogą zagrażać bezpieczeństwu B787. Więcej o tym przeczytać można w artykule "Boeing ma kolejny problem. Tym razem z B787 z North Charleston".

Kolejne problemy w następnych latach

Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) dała w sierpniu 2022 r. zielone światło na dostawy szerokokadłubowych Dreamlinerów. Odbiory tych maszyn były zawieszone przez większą część ostatnich dwóch lat, ponieważ FAA i Boeing sprawdzały serię wad produkcyjnych. 

Potem minęło nieco ponad pół roku od wznowienia dostaw boeingów B787, a ponownie zostały one wstrzymane w lutym 2023 r. Wtedy FAA informowała, że Boeing tymczasowo wstrzymał dostawy swoich Dreamlinerów, ponieważ przeprowadza on dodatkowe analizy jednego z komponentów kadłuba.

W maju br. pojawiły się informacje, że pracownicy Boeinga w zakładach produkcyjnych B787 w Charleston w Karolinie Południowej mieli fałszować dane kontrolne. Producent o wykryciu nieprawidłowości poinformował FAA, która w trybie natychmiastowym wszczęła dochodzenie wyjaśniające.

Natomiast w listopadzie tego roku FAA poinformowała, że zamierza zobowiązać linie lotnicze do przeprowadzania inspekcji stateczników poziomych w boeingach B787 Dreamliner z uwagi na możliwość nieprawidłowego montażu komponentów podczas ich produkcji.

Boeing B787 Dreamliner

Jaki zatem jest naprawdę B787? Mimo tych wpadek Dreamliner jako produkt był i jest na pewno prawdziwym przełomem wśród samolotów pasażerskich. Nowoczesna konstrukcja, zaawansowane technologicznie silniki oraz lekkie kompozytowe materiały gwarantują obniżenie poziom hałasu, a także bardziej przyjazne warunki na pokładzie. To tylko niektóre z zalet, które zapewniają pasażerom wysoki komfort podczas podróży. Jednak niektóre z najbardziej innowacyjnych technologii na pokładzie boeinga 787 nie są widoczne gołym okiem, ale z pewnością pomogą pasażerom odczuć różnice i sprawią, że ich lot będzie bardziej przyjemny i komfortowy.

Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1937 samolotów B787: 431 w wersji B787-8, 1 243 maszyn B787-9 oraz 263 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1 152 Dreamlinery: 397 B787-8, 641 B787-9 oraz 114 największych B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu. Wśród dostarczonych samolotów znajduje się także 15 maszyn B787, osiem B787-8 oraz siedem większych B787-9, należących do rodzimego LOT-u.



Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda produkcja tych samolotów, to polecamy nasz artykuł „Tak Boeing produkuje Dreamlinery. Odwiedziliśmy fabrykę w Charleston”. Boeing także poinformował w ostatnim czasie, że rozbuduje fabrykę B787 w Charleston. Poszerzona infrastruktura zakładów w Karolinie Południowej pozwoli na podwojenie miesięcznej produkcji Dreamlinerów. Od czterech lat „Liniowce Marzeń” są produkowane wyłącznie na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Zdjęcia w artykule: Piotr Bożyk

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kazachstan odebrał pierwszego airbusa A400M (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Kazachstan odebrał pierwszego airbusa A400M (zdjęcia)

Piotr Bożyk 24 grudnia 2024

Szwajcaria. Global 7500 nowym samolotem dla VIP-ów

Prawo i polityka

Trzy policyjne śmigłowce przekazane Ukrainie

Prawo i polityka

Trzy policyjne śmigłowce przekazane Ukrainie

Piotr Bożyk 23 grudnia 2024

Zobacz również:

Boeing rozbuduje fabrykę B787 w Charleston

Biznes i przemysł

Boeing rozbuduje fabrykę B787 w Charleston

Mateusz Kieruzal 23 grudnia 2024

Boeing: Pracownicy fałszowali wyniki kontroli B787

Biznes i przemysł

10. rocznica dostawy pierwszego Boeinga 787

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Kazachstan odebrał pierwszego airbusa A400M (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Kazachstan odebrał pierwszego airbusa A400M (zdjęcia)

Piotr Bożyk 24 grudnia 2024

Szwajcaria. Global 7500 nowym samolotem dla VIP-ów

Prawo i polityka

Trzy policyjne śmigłowce przekazane Ukrainie

Prawo i polityka

Trzy policyjne śmigłowce przekazane Ukrainie

Piotr Bożyk 23 grudnia 2024

Zobacz również:

Boeing rozbuduje fabrykę B787 w Charleston

Biznes i przemysł

Boeing rozbuduje fabrykę B787 w Charleston

Mateusz Kieruzal 23 grudnia 2024

Boeing: Pracownicy fałszowali wyniki kontroli B787

Biznes i przemysł

10. rocznica dostawy pierwszego Boeinga 787

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5