Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

15 października PPL oficjalnie przejmie lotnisko w Radomiu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
15 października PPL oficjalnie przejmie lotnisko w Radomiu
fot. Radom AirportWizja działającego lotniska w Radomiu już o krok.
Coraz bliżej przejęcia lotniska w Radomiu przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Ma ono nastąpić 15 października, blisko rok po obsłużeniu przez port w Sadkowie swoich ostatnich pasażerów.

– W połowie czerwca Radom będzie gotowy, by przekazać samorządowe lotnisko w ręce PPL – mówił pod koniec maja na antenie Polskiego Radia RDC prezydent Radomia Radosław Witkowski. Terminu jak widać, nie udało się dotrzymać. Jak dowiedzieliśmy się w PPL-u, umowa pomiędzy miastem a spółką skarbu państwa zostanie podpisana w połowie października.

Ekonomia czy polityka

Wybór Radomia jako lotniska komplementarnego dla coraz bardziej zapełniającego się lotniska Chopina, wywołał wiele kontrowersji (link i link). Kontrkandydaci z Modlina i Łodzi byli oburzeni i zarzucali czysto polityczne pobudki.

Senatorem z okręgu radomskiego jest Adam Bielan, szefem PLL LOT oraz nowo powołanej Polskiej Grupy Lotniczej jest Rafał Milczarski, który jest także członkiem-założycielem Stowarzyszenia "Kocham Radom" oraz Stowarzyszenia Radomian w Warszawie. Swojego zaangażowania w lobbowanie lotniska w Radomiu jako komplementarnego portu dla Okęcia nie kryje Marek Suski, poseł wybrany z okręgu obejmującego Radom, Kozienice, Pionki oraz jego rodzinny Grójec. Suski, prócz bycia posłem, od 2017 sprawuje również funkcję szef gabinetu politycznego premiera. Co ciekawe, osoba Suskiego przewija się przy okazji omawiania układu korupcyjnego, jaki miał powstać przy okazji wytyczania drogi S12. Drogi, która ma między innymi zapewnić dojazd pasażerów do Radomia.

Co jest do zrobienia

Właśnie łatwość dojazdu miała być jednym z argumentów za wyborem akurat Radomia. Innymi, podawanymi za zamówionym przez PPL raportem u brytyjskiej firmy Arup, jest łatwość i szybkość rozbudowany infrastruktury w Sadkowie. Choć raczej należałoby napisać – budowy od nowa, bo konieczny jest remont drogi startowej, drogi kołowania, dróg dojazdowych, terminalu i sieci zasilających lotnisko w media.

Sama budowa pasa pochłonie ponad czterysta milionów złotych. Potrzeba więc niemałych kwot by port w powstał. Będący cały czas głównym udziałowcem w lotnisku miasto Radom zobowiązał się do wyłożenia trzystu pięćdziesięciu milionów złotych w latach 2020-2040. Do tej pory lokalne władze wyjęły z kieszeni podatnika już sto pięćdziesiąt mln zł na budowę i utrzymanie obiektu, który od roku stoi pusty. PPL ma zainwestować pół miliarda złotych. W sumie mamy około miliarda złotych. Co ciekawe, wedle Mariusza Szpikowskiego, szefa PPL, właśnie tyle kosztowałaby rozbudowa lotniska w Modlinie, co było argumentem przeciw wyborowi tego portu.

Choć PPL już ogłosił zapowiedź przetargu na budowę nowego lotniska oraz przetarg na działania promocyjne Rodomia-Sadkowa, to do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska nie wpłynął jeszcze wniosek o wydanie zgody środowiskowej dla nowej inwestycji. Jak wytłumaczył nam przedstawiciel PPL-u, trwają intensywne prace przygotowawcze i wniosek razem z badaniami środowiskowymi niebawem znajdzie się w RDOŚ.  

Do Sadkowa trzeba będzie jeszcze dojechać. Nikt się nie czaruje, że sam Radom i południowe Mazowsze wraz z częścią świętokrzyskiego zapewnią taką ilość pasażerów, że uda się zapełnić obiekt, który ma w momencie otwarcia w 2020 roku mieć przepustowość sięgająca trzech milionów pasażerów, a po dwóch latach aż dziewięciu czy nawet dziesięciu. Dla porównania największe polskie lotnisko regionalne planuje w tym roku, że z jego usług skorzysta sześć milionów czterysta tysięcy klientów.

A o kłopotach z dojazdem już pisaliśmy – najważniejsze dla inwestycji połączenie kolejowe z Warszawą. Prace nad nią trwają już od siedemnastu lat. Wedle zapowiedzi wszystko ma być gotowe w 2021 roku, to rok po planowanym oddaniu lotniska. A i ten termin stoi pod znakiem zapytania. Cała branża budowlana jest w kryzysie, a kolei odczuwa to jeszcze mocniej od dróg, które są objęte specustawą.

Reasumując. PPL przejmie niedziałające lotnisko celem wybudowania go na nowo. Pójdą na to setki milionów złotych. Pozostaje tylko wierzyć, że dobrze wydanych, bo zapowiedzi inwestycji w Radomiu nie wywołały na razie euforii wśród przewoźników. Do latania z Sadkowa nie pali się nawet LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Mateusz Kieruzal 10 kwietnia 2024

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Biznes i przemysł

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Mateusz Kieruzal 09 kwietnia 2024

Portugalski TAP z zyskiem 177 mln euro. Niepewna prywatyzacja

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Jest list intencyjny ws. radomskiego lotniska. PPL: „Nie była to decyzja polityczna”

Infrastruktura i lotniska

Jest list intencyjny ws. radomskiego lotniska. PPL: „Nie była to decyzja polityczna”

Magdalena Wosińska 17 stycznia 2018

PPL: Analizy przemawiają za Radomiem

Biznes i przemysł

PPL: Analizy przemawiają za Radomiem

Magdalena Wosińska 16 stycznia 2018

„Porty Lotnicze” będą miały prezesa. Prezydent podpisał ustawę o PPL

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Kolejny rok, kolejna strata

Mateusz Kieruzal 10 kwietnia 2024

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Biznes i przemysł

Boeing z Airbusem przejmą Spirit AeroSystems?

Mateusz Kieruzal 09 kwietnia 2024

Portugalski TAP z zyskiem 177 mln euro. Niepewna prywatyzacja

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Jest list intencyjny ws. radomskiego lotniska. PPL: „Nie była to decyzja polityczna”

Infrastruktura i lotniska

Jest list intencyjny ws. radomskiego lotniska. PPL: „Nie była to decyzja polityczna”

Magdalena Wosińska 17 stycznia 2018

PPL: Analizy przemawiają za Radomiem

Biznes i przemysł

PPL: Analizy przemawiają za Radomiem

Magdalena Wosińska 16 stycznia 2018

„Porty Lotnicze” będą miały prezesa. Prezydent podpisał ustawę o PPL

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5