Linie United Airlines podpisały we wtorek (13 lipca) umowę na zakup 100 samolotów ES-19 firmy Heart Aerospace, który jest 19-miejscowym samolotem elektrycznym. Również Mesa Airlines, przewoźnik który lata dla United Airlines na regionalnych trasach w formule wet-lease, przedstawiła plan kupna 100 tych samolotów. Według amerykańskich linii nowy samolot ma potencjał dekarbonizacji regionalnych podróży lotniczych.
United Airlines Ventures (UAV) wraz z Breakthrough Energy Ventures (BEV) i Mesa Airlines ogłosiły inwestycję w startup Heart Aerospace zajmujący się produkcją samolotów elektrycznych. Ta szwedzka firma opracowuje ES-19, 19-miejscowy samolot elektryczny, który ma latać z pasażerami na odległość do 250 mil jeszcze przed końcem tej dekady. Oprócz inwestycji UAV, linie United Airlines zgodziły się na zakup 100 samolotów ES-19, po spełnieniu wymagań przewoźnika w zakresie bezpieczeństwa, biznesu i eksploatacji. Ponadto linia Mesa Airlines, kluczowy partner regionalny a także strategiczny dla United we wprowadzaniu samolotów elektrycznych do użytku komercyjnego, również zgodziła się zamówić 100 samolotów ES-19 pod warunkiem spełnienia podobnych wymagań.
UAV buduje portfel firm, które skupiają się na innowacyjnych koncepcjach zrównoważonego rozwoju i tworzą technologie i produkty niezbędne do zbudowania linii lotniczej neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i osiągnięcia celów United w zakresie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Dzięki tej nowej umowie linia pogłębia swoje śmiałe zobowiązanie do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 100 proc. do 2050 roku bez polegania na tradycyjnych offsetach węglowych, a także umożliwia rozwój Heart Aerospace i uczestniczy w rozwoju samolotów, które zmniejszą emisję gazów cieplarnianych podczas latania.
– Breakthrough Energy Ventures jest wiodącym głosem inwestorów, którzy wspierają tworzenie technologii czystej energii. Podzielamy ich pogląd, że musimy budować firmy, które mają rzeczywisty potencjał, aby zmienić sposób funkcjonowania branż, a w naszym przypadku oznacza to inwestowanie w firmy takie jak Heart Aerospace, które opracowują opłacalny elektryczny samolot pasażerski. Zdajemy sobie sprawę, że klienci chcą być jeszcze bardziej odpowiedzialni za swój własny ślad węglowy. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Mesa Air Group, aby wprowadzić elektryczne samoloty dla naszych klientów wcześniej niż jakikolwiek inny przewoźnik lotniczy w USA – powiedział Michael Leskinen, wiceprezes United ds. rozwoju, a także prezes UAV.
UAV i BEV są jednymi z pierwszych inwestorów w Heart Aerospace, demonstrując zaufanie do projektu ES-19 firmy, tworząc dobre podwaliny na wprowadzenie ES-19 na rynek już w 2026 r.
– Lotnictwo jest tak ważnym elementem naszej globalnej gospodarki. Jednocześnie jest to także źródło emisji dwutlenku węgla i jeden z nieco najtrudniejszych sektorów do dekarbonizacji. Wierzymy, że samoloty elektryczne mogą mieć przełomowe znaczenie dla redukcji emisji w tej branży i umożliwić tanie, ciche i czyste podróże regionalne na szeroką skalę. Wizjonerski zespół Heart opracowuje samolot oparty na opatentowanej technologii silników elektrycznych, który pozwoli liniom lotniczym działać za ułamek dzisiejszych kosztów i ma potencjał zmiany sposobu w jaki latamy – powiedział Carmichael Roberts, szef Breakthrough Energy Ventures.
Dzięki zastosowaniu silników elektrycznych zamiast silników odrzutowych i akumulatorów zamiast paliwa lotniczego, samolot ES-19 firmy Heart będzie miał zerową emisję zanieczyszczeń. Samolot ES-19, mieszczący 19 pasażerów, będzie również większy niż którykolwiek z jego całkowicie elektrycznych konkurentów i zostanie zaprojektowany do działania na tych samych typach baterii, które są stosowane w samochodach elektrycznych. Po wejściu do służby ES-19 mógłby obsługiwać ponad 100 regionalnych tras United z większości hubów lotniczych. Niektóre z tych tras obejmują loty np. z Chicago O'Hare International Airport (ORD) do Purdue University Airport (LAF) i np. z San Francisco International Airport (SFO) do Modesto City-County Airport (MOD).
– Elektryczne samoloty powstają teraz – technologia już tu jest. Nie moglibyśmy być bardziej dumni ze współpracy z United, Mesa i BEV przy wprowadzaniu naszego samolotu ES-19 na rynek. Nie mogę sobie wyobrazić silniejszej koalicji partnerów, która przyczyni się do realizacji naszej misji, jaką jest elektryfikacja krótkodystansowych podróży lotniczych – powiedział Anders Forslund, dyrektor generalny Heart Aerospace.
To już kolejne linie lotnicze, które chcą zakupić elektryczne samolot. Ostatnio
Finnair poinformowały w oficjalnym komunikacie o podpisaniu listu intencyjnego z Heart Aerospace w sprawie nabycia do 20 samolotów elektrycznych ES-19. Wcześniej, w połowie marca br.,
współpracę z norweskim przewoźnikiem Widerøe ogłosił Rolls-Royce, którego samolot elektryczny ma być gotowy już w 2026 r. W czerwcu br.
Archer Aviation pokazał nowy projekt elektrycznych maszyn typu eVTOL, a w zeszłym roku
Electric Aviation Group zaprezentowała projekt samolotu hybrydowego HERA, który ma być eksploatowany od 2028 r. Natomiast od 2020 r.
brytyjski niskokosztowiec easyJet jest partnerem Wright Electric w programie rozwoju 186-miejscowego samolotu elektrycznego, znanego jako Wright 1.