Aviation Safety Network (ASN), organizacja zajmująca się bezpieczeństwem lotnictwa, zaprezentowała statystyki wypadków lotniczych w 2018 r., które mimo dość wysokiej liczby ofiar i zdarzeń lotniczych oraz gorszej pięcioletniej średniej, klasyfikują ubiegły rok jako jeden z bezpieczniejszych.
Statystyki ASN opierają się na wyborze na całym świecie śmiertelnych wypadków z udziałem samolotów komercyjno-cywilnych (bez maszyn wojskowych) o minimalnej pojemności wynoszącej 14 pasażerów.
15 katastrof w lotnictwie komercyjnym
Jak możemy zobaczyć na infografice ASN, współpracującej z Flight Safety Foundation, pomimo pięciu dużych wypadków lotniczych, rok 2018 okazał się być bezpiecznym dla lotnictwa komercyjnego.
W ciągu całego 2018 roku odnotowano łącznie 15 wypadków, w których śmierć poniosło łącznie 556 osób (44 osoby w 2017). Liczba ofiar wzrosła ponad dziesięciokrotnie (+1163 proc.), a ogólna liczba wypadków wzrosła z 10 do 15 (+50 proc.). Mimo wszystko to sprawiło, że 2018 r. był jednym z bezpieczniejszych w historii lotnictwa komercyjnego. W minionym roku większość wypadków dotyczyła rejsów komercyjnych lotów pasażerskich (12), a także towarowych i specjalnych (3). Biorąc pod uwagę ruch lotniczy na całym świecie z ponad 37,8 mln lotów rocznie, wskaźnik wypadków wyniósł 1 wypadek samolotu na 2,540 mln lotów pasażerskich. Trzy z 15 samolotów uczestniczących w wypadkach były obsługiwane przez linie lotnicze wpisane na “czarną listę” Unii Europejskiej (dwa w 2017 r.).
- Jeśli wskaźnik wypadków pozostałby taki sam jak dziesięć lat temu, w zeszłym roku miałoby miejsce 39 śmiertelnych wypadków. Przy wskaźniku wypadków z roku 2000 miałyby miejsce nawet 64 wypadki śmiertelne. To pokazuje ogromny postęp w zakresie bezpieczeństwa w ciągu ostatnich dwóch dekad i kontynuację wielu działań dotyczących bezpieczeństwa prowadzonych przez międzynarodowe takie organizacje lotnicze jak: ICAO, IATA czy Flight Safety Foundation - powiedział Harro Ranter, prezes Aviation Safery Network.
Najgorsze wypadki lotnicze w 2018 r.
Najtragiczniejsza światowa katastrofa zeszłego roku, w której zginęło 189 osób, to wypadek z 29 października 2018 r.
samolotu boeing B737 MAX 8 indonezyjskiej linii Lion Air. Samolot wykonywał lot o numerze JT610 z Dżakarty do Pangkal Pinang. Jedną z głównych przyczyn tego wypadku był uszkodzony wskaźnik prędkości.
Z kolei w Europie najtragiczniejszym wydarzeniem był wypadek antonowa An-148 linii
Saratov Airlines, który wydarzył się 11 lutego 2018 r. pod Moskwą. W katastrofie zginęło łącznie 71 osób. Maszyna Saratov Air leciała z Moskwy do Orska i rozbiła się kilka minut po starcie. W maju 2018 r., w związku z wieloma zaniedbaniami, Saratov Airlines straciły certyfikat operatora lotniczego (AOC).
Flight Safety Foundation została założona w 1947 r. w celu ciągłej poprawy globalnego bezpieczeństwa lotniczego. Fundacja działa poprzez badania naukowe, audyty, edukację, wydawnictwo branżowe oraz stronę Avation Safety Network.