American Airlines poinformowały w oficjalnym komunikacie o stracie 2,2 mld dolarów w pierwszym kwartale 2020 roku. To jeden z najgorszych wyników od wielu lat jednego z trzech największych przewoźników powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Linia lotnicza odnotowała 8,5 mld dolarów przychodów. 7,7 mld dolarów pochodziło od pasażerów, kolejne 147 mln dolarów z operacji cargo, a 687 mln dolarów z innych źródeł. Koszty operacyjne na poziomie 11 mld dolarów przykryły jednak to wszystko. 3,1 mld dolarów wydano na wynagrodzenia, kolejne 1,4 mld dolarów pochłonęły paliwo lotnicze oraz podatki, a następne 1,9 mld dolarów regionalne wydatki operacyjne. Utrzymanie maszyn kosztowało przewoźnika 629 mln dolarów, a leasing samolotów wyniósł kolejne 334 mln dolarów.
Niekorzystne wyniki spotęgowała oczywiście pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 i rządowe ograniczenia powietrznych podróży. Poniesione straty częściowo zrównoważy wsparcie federalne na poziomie 5,8 mld dolarów, które pomoże pokryć pensje pracowników aż do początku jesieni. Sternicy linii, która przed rokiem w analogicznym okresie odnotowała zysk na poziomie 185 mln dolarów, szacują również, że zmniejszą wydatki oraz inwestycje o około 12 mld dolarów. Zredukowany mocno harmonogram rejsów pozwoli również zaoszczędzić na kosztach paliwa. Wycofano także z użytkowania cztery modele maszyn. Na tej liście znalazło się dwadzieścia Embraerów E190, 34 modele Boeinga 757, siedemnaście Boeingów 767 i dziewięć Airbusów A330-300. Regionalne trasy obsłużą mniejsze Embraery E140 i Bombardiery CRJ200.
Zdecydowano się również na zamrożenie zatrudnienia, podwyżek wynagrodzeń, a dyrektorzy linii lotniczych zgodzili się na obniżki pensji. 39 tys. pracowników zdecydowało się na wcześniejsze przejście na emeryturę, skrócenie czasu pracy lub skorzystanie z płatnego urlopu. Firma z Dallas dzięki wdrożonym środkom będzie tracić w drugim kwartale 70 mln dolarów dziennie. Plan do końca roku przewiduje obniżenie tej kwoty do poziomu 50 mln dolarów dziennie. Dla porównania Southwest Airlines straciły tylko 94 mln dolarów w pierwszym kwartale, a Delta Air Lines już 534 mln dolarów. Jedynie wstępnie szacowana strata United Airlines może również przekroczyć dwa mld dolarów.
American Airlines założono w 1930 roku i razem z Delta Airlines i United Airlines są w trójce największych przewoźników w Stanach Zjednoczonych. Główna siedziba znajduje się w Fort Worth w Teksasie, a huby są także w portach lotniczych Charlotte, Chicago–O'Hare, Los Angeles, Miami, Filadelfia, Nowy Jork-La Guardia, Nowy Jork-JFK, Phoenix–Sky Harbor i Waszyngton. 945 maszyn linii obsługuje 350 tras krajowych i międzynarodowych. Zatrudniała przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-C0V-2 w sumie 128,900 pracowników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.