Linie lotnicze American Airlines straciły w trzecim kwartale 2,4 mld dolarów – poinformowano w oficjalnym komunikacie. Przychody jednego z dwóch największych przewoźników powietrznych Stanów Zjednoczonych spadły o 73 proc.
American Airlines zakończyły trzeci kwartał bieżącego r–ku z dostępnymi środkami na poziomie 13,6 mld dolarów. Zdolności kredytowe wzrosły o dwa mld dolarów do kwoty 7,5 mld dzięki rządowemu programowi wsparcia CARES Act. Firma wypuści na rynek nową emisję akcji, co przyniesie kolejny mld dolarów zwiększenia płynności.
– Podjęliśmy działania, aby obniżyć koszty i wzmocnić naszą pozycję finansową, żeby nasi klienci mogli podróżować bez obaw. Przed nami wciąż długa droga, ale poprzez nadzwyczajne zaangażowanie skupiamy się na radzeniu sobie z pandemią. Chcemy przygotować się dobrze na powrót popytu – podkreślił Doug Parker, prezes American Airlines.
Przewoźnik z Teksasu wdraża aktualnie program testów na obecność wirusa COVID-19, którymi są objęci na razie pasażerowie zmierzający na Hawaje i Kostarykę. Wkrótce inicjatywa zostanie rozszerzona również dla podróżnych udających się na Jamajkę i Bahamy. Poza tym
zniesiono opłaty za zmianę rezerwacji dla wszystkich krajowych destynacji oraz na krótkich międzynarodowych trasach.
American Airlines zwiększyły znacząco liczbę rejsów cargo w sierpniu i we wrześniu, wykonując w tych dwóch wakacyjnych miesiącach ponad 1900 takich lotów do 32 miejsc docelowych. Dzięki nim przychody firmy wrosły o 207 mln dolarów.
Jedna z dwóch największych linii lotniczych Stanów Zjednoczonych kontynuuje agresywne działania w celu obniżenia kosztów i zachowania gotówki. Usunięto z floty ponad 150 najmniej ekonomicznych samolotów. Wycofanie z lotów objęło Boeingi 757 i 767, Embraery 190, Airbusy 330-300 i Bombardiery CRJ-200. To samo spotka w najbliższym czasie piętnaście Airbusów 330-200. Przewoźnik z Teksasu osiągnął również porozumienie z Boeingiem w sprawie odroczenia dostaw siedemnastu
samolotów wersji 737 MAX. Maszyny zamiast w 2021 i 2022 roku zostaną odebrane w 2024 i 2025 roku.
American Airlines podjęły także trudną decyzję o
zwolnieniu od 1 października 19 tys. pracowników po wygaśnięciu rządowego wsparcia CARES Act. Kolejne 20 tys. zatrudnionych zdecydowało się na wcześniejszą emeryturę lub długoterminowy bezpłatny urlop. Rezygnacja z prac związanych z modyfikacją floty oraz zakupów sprzętu do obsługi naziemnej, a także
niekrytycznych inwestycji czy projektów informatycznych pozwoliła zaoszczędzić kolejne 300 mln dolarów. Dzienne spalanie gotówki zmniejszono z 58 mln dolarów w drugim kwartale do 44 mln dolarów. Na czwarty kwartał ten wskaźnik ma spaść do poziomu między 25 a 30 mln dolarów.