Zgodnie z wcześniejszymi informacjami linia Air India stanie się w tym tygodniu spółką całkowicie do należącą do koncernu Tata Group. Rząd Indii zdecydował o tym, że aktywa przewoźnika ostatecznie trafią dziś (27 stycznia) do koncernu Tata.
O tym, że najstarszy i największy konglomerat w Indiach, Tata Sons, przejmie zadłużonego krajowego przewoźnika Air India pisaliśmy w październiku ub.r. w artykule "
Air India z nowym właścicielem. Trzecia inwestycja w linie lotnicze konglomeratu Tata". Nowa transakcja to swoistego rodzaju powrót Air India do źródła, bo to właśnie twóca koncernu J.R.D. Tata w 1932 r. założył linię Tata Airlines, która następnie została znacjonalizowana i przemianowana na Air India.
Zwycięska oferta transakcji koncernu Tata, warta 2,4 mld dolarów czyli 180 mld rupii, okazała się wtedy lepsza od tej złożonej przez Ajaya Singha, szefa SpiceJet, który gotowy był wyłożyć nieznacznie ponad 2 mld dolarów, a dokładnie 151 mld rupii. Tata zakupił 100 proc. udziałów w Air India wraz ze spółką zależną Air India Express oraz 50 proc. udziałów w firmie obsługi naziemnej AISATS.
– Zakończenie przenoszenia linii Air India zostanie dokonane 27 stycznia 2022 r. Bilans zamknięcia dla starej spółki na dzień 20 stycznia musiał zostać dostarczony do 24 stycznia br., aby mógł być przejrzany przez Tata Group. Nie zgłoszono do niego żadnych zastrzeżeń stąd zielone światło dla naszej transakcji – napisał w e-mailu do pracowników Vinod Hejmadi, dyrektor finansowy linii lotniczych Vinod Hejmadi.
Prosząc o dalsze wsparcie od pracowników, powiedział, że wszyscy z nich zrobili doskonałą pracę do tej pory w dostarczaniu wszelkiej pomocy w przejściu przewoźnika do nowego właściciela.
Tata Group
Grupa Tata zarządza w sumie zbiorem ponad 100 firm, w tym największym producentem samochodów w kraju, największą prywatną hutą stali oraz wiodącą firmą outsourcingową. Wszystkie należące do konglomeratu zatrudniają ponad 350 tys. osób na całym świecie. W czerwcu 2008 roku kupiono od Forda za 2,3 mld dolarów Jaguara i Land Rovera. Dla grupy Tata inwestycja w Air India jest trzecią taką w rodzimej branży. Grupa zarządza już Air Asia India oraz we współpracy z Singapore Airlines liniami Vistara. Według najnowszych informacji rządowych, po zakończeniu transakcji, pozostaną trzy marki: Air India, Vistara oraz Air India Express, która zostanie ostatecznie połączona z AirAsia India.
Flota grupy Air India
Obecna flota linii Air India wraz z Air India Express i Air India Regional składa się ze 156 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, 20 airbusów A319, 10 A320, 27 A320neo, 20 A321, 24 boeingów B737-800, czterech B747-400, trzech B777-200, 13 B777-300ER oraz 27 maszyn B787-8 Dreamliner.