Łotewski airBaltic powitał w niedzielę (15 sierpnia) w Rydze swojego 28. airbusa A220-300 o rejestracji YL-ABB. Kolejna maszyna to kontynuacja zaplanowanych dostawy na ten rok i pochodzi z drugiego zamówienia 30 samolotów tego typu złożonego w maju 2018 r. Przewoźnik otrzymał także zgodę na dodatkowy kapitał. Decyzję musi zatwierdzić jeszcze Komisja Europejska.
To już 28 samolotów A220-300
28. samolot A220 o numerze seryjnym MSN 55126 i rejestracji YL-ABB, to jeden z 50 airbusów A220-300 zamówionych przez airBaltic. Do końca 2021 roku airBaltic planuje mieć w swojej flocie łącznie 30 samolotów A220-300, co wskazuje na dostawę jeszcze trzech maszyn tego typu do końca br. Samoloty A220 łotewskiej linii zabierają na pokład 149 pasażerów.
– Obecny kryzys pozwolił nam skoncentrować się na airbusie A220-300 jako jedynym typie samolotu, który będzie latał dla airBaltic w przyszłości. Wybierając nasz samolot, kładziemy nacisk na zrównoważony rozwój, który jest zaletą wyjścia z kryzysu – powiedział Martin Gauss, prezes airBaltic.
Warto także dodać, że od maja 2020 r. wszystkie loty airBaltic obsługuje jednym typem samolotu – airbusem A220-300, minimalizując w ten sposób złożoność floty i korzystając z dodatkowej wydajności zapewnianej przez wspomniane samoloty. Więcej na temat dostaw nowych samolotów do airBaltic można przeczytać w artykule "
airBaltic i Airbus aktualizują harmonogram dostaw pozostałych A220". Flota A220 airBaltic jest jedną z najliczniejszych na świecie. Obecnie największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (50), Swiss (30) oraz airBaltic (28).
Airbus A220-300 spełnił oczekiwania firmy, zapewniając lepsze ogólne osiągi, oszczędność paliwa i wygodę zarówno dla pasażerów, jak i personelu pokładowego i kokpitowego. Ten samolot oferuje doskonałe wrażenia z lotu, oferując pasażerom takie korzyści, jak szersze siedzenia, większe okna, więcej miejsca na bagaż podręczny w kabinie czy ulepszone toalety. Nowy samolot jest również znacznie cichszy - z czterokrotnie mniejszą emisją hałasu. Co więcej, w tej chwili jest to najbardziej ekologiczny samolot komercyjny na świecie, ponieważ jest pierwszym samolotem, który ma przejrzystą deklarację wpływu na środowisko w całym cyklu życia, pomagając zmniejszyć emisje CO2 i NOX odpowiednio o 20 i 50 proc.
airBaltic otrzymuje zgodę na dodatkowy kapitał
Aby zrekompensować straty spowodowane trwającą pandemią Covid-19 i wesprzeć przezwyciężenie kryzysu gospodarczego, Gabinet Ministrów Republiki Łotewskiej, jako większościowy akcjonariusz łotewskich linii airBaltic, zatwierdził (17 sierpnia) inwestycję 90 mln euro w kapitał własny airBaltic. Teraz decyzja czeka na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.
- Wsparcie naszego większościowego akcjonariusza w przezwyciężeniu kryzysu odzwierciedla uznanie pozytywnego wpływu airBaltic na gospodarkę Łotwy - podsumował Martin Gauss, prezes airBaltic.
Inwestycja ma zostać zwrócona państwu łotewskiemu w postaci wpływów ze sprzedaży akcji podczas planowanej pierwszej oferty publicznej airBaltic w przyszłości.
Kiedy pandemia rozpoczęła się w 2020 r., firma przeprowadziła znaczący program redukcji kosztów i zachowała około 1000 pracowników, którzy byli potrzebni do utrzymania działalności przewoźnika. Kapitał otrzymany w 2020 r. został w sposób odpowiedzialny wykorzystany do utrzymania działalności firmy i pokrycia wydatków, których nie można było uniknąć z powodu pandemii. airBaltic jest strategicznym mediatorem łotewskiej gospodarki i odpowiada za ponad 2,5 proc. łotewskiego PKB. W związku z pandemią Covid-19 liczba pasażerów przewożonych przez airBaltic spadła o 73 proc. w 2020 r. i znacząco wpłynęła na działalność firmy. Aby wesprzeć lokalną gospodarkę, rząd łotewski zapewnił i nadal udziela pomocy wszystkim branżom silnie dotkniętym kryzysem, w tym również airBaltic.