Trzy największe linie lotnicze w Chinach odnotowały we wrześniu wzrosty pasażerów rok do roku na trasach krajowych, co jest pierwszym tego typu wydarzeniem od początku pandemii koronawirusa.
Według opublikowanych danych przewozowych za wrzesień, linie należące do “Chińskiej wielkiej trójki”, czyli Air China, China Southern Airlines oraz China Eastern Airlines, przewiozły w tym miesiącu na trasach krajowych większą liczbę pasażerów niż przed rokiem. Dobre wiadomości, szczególnie krzepiące w czasach pandemii, nie dotyczą jednak ruchu pasażerskiego na trasach międzynarodowych, gdzie ograniczenia w podróżowaniu powodują, że w dalszym ciągu należy mówić o daleko posuniętej stagnacji.
Dynamiczny miesięczny wzrost popytuWe wrześniu na pokładach samolotów Air China gościło 7,82 mln pasażerów, w tym 7,78 na trasach krajowych. W ujęciu globalnym, to o 6,9 proc. więcej niż w sierpniu, choć to wciąż o 16,6 proc. podróżnych mniej niż przed rokiem. Na trasach krajowych wzrost w przewozach pasażerskich w porównaniu z sierpniem wyniósł 7 proc., natomiast w perspektywie rok do roku 1,3 proc. Sierpniowe oferowanie (ASK) na trasach krajowych wzrosło o 5,6 proc. r.d.r, i o 4,6 proc. w porównaniu z sierpniem. Popyt (RPK) wzrósł o 0,1 proc. r.d.r. oraz o 9,2 proc. w porównaniu z sierpniem.
Największy przewoźnik lotniczy w Państwie Środka, czyli linie lotnicze China Southern Airlines, przewiózł we wrześniu 11,1 mln pasażerów na trasach krajowych, o 2,5 proc. więcej niż przez rokiem oraz o 8 proc. więcej niż w sierpniu. Na trasach krajowych i międzynarodowych linie lotnicze z siedzibą w Kantonie przewiozły łącznie 11,2 mln pasażerów, o 12 proc. mniej niż we wrześniu 2019 r. Oferowanie (ASK) na trasach krajowych wrosło o 6,6 proc. r.d.r. oraz o 6,3 proc. w porównaniu z sierpniem. Popyt (RPK) wzrósł we wrześniu o 1,6 proc. r.d.r. oraz o prawie 13 proc. w porównaniu z sierpniem.
China Eastern Airlines przewiozły we wrześniu na trasach krajowych 8.9 mln pasażerów, o 1,2 proc. więcej niż przed rokiem i o 5,1 proc. więcej niż w sierpniu. Na wszystkich trasach (krajowych oraz międzynarodowych) przewoźnik przewiózł 9 mln pasażerów, co przekłada się na 14 proc. spadek r.d.r.
Linie lotnicze
China Eastern były jednym z prekursorów sprzedaży nielimitowanych biletów okresowych mających w założeniu stymulować ruch lotniczy na trasach krajowych. Wrześniowe wyniki wydają się potwierdzać powodzenie strategii - w ujęciu r.d.r. przewoźnik zwiększył oferowanie (ASK) o 8,5 proc., najwięcej spośród “Wielkiej trójki”. W porównaniu z sierpniem oferowanie wzrosło o 2,5 proc. W tym samym miesiącu popyt (RPK) wzrósł o 3,6 proc. r.d.r. oraz o 7,6 proc. w porównaniu z sierpniem.
Na odbudowę rentowności wciąż trzeba poczekaćWrześniowe wyniki przewozowe “Chińskiej wielkiej trójki” są potwierdzeniem systematycznej odbudowy ruchu pasażerskiego na trasach krajowych od czasu ogłoszenia przez władze Chin zwycięstwa nad pandemią koronawirusa. Krajowy ruch pasażerski, który w tym miesiącu po raz pierwszy przekroczył miesięczny poziom sprzed roku, według raportów napędzany jest silnym popytem. W pierwszym tygodniu października, będącego okresem świąt państwowych w Chinach, linie lotnicze z Państwa Środka przewiozły 13 mln pasażerów, operując liczbę lotów zbliżoną do poziomu sprzed pandemii. Mimo pozytywnych wyników przewozowych, nie należy spodziewać się na razie powrotu rentowności. Według nieoficjalnych informacji, dane finansowe za II kw. roku wskazują na to, że przewoźnicy są wciąż dotknięci finansowo skutkami pandemii.
Działania zmierzające do odbudowy przewozów krajowych, choć na razie nie przekładają się zysk linii lotniczych, stanowią jednak ważny krok w kierunku normalizacji. - Najnowsze działanie marketingowe, polegające na sprzedaży biletów okresowych, powinno być oceniane jako sukces w kategorii wpływu na postrzeganie podróży przez społeczeństwo, niezależnie od tego czy jest rentowne, przekonuje Xiong Wei, analityk branży lotniczej.