Partner serwisu
Biznes i przemysł

An-225 "Mrija" mógł lecieć do Lipska. Zarzuty dla dyrektora Antonowa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
An-225 "Mrija" mógł lecieć do Lipska. Zarzuty dla dyrektora Antonowa
fot. Piotr Bożyk
Według śledztwa Służby Bezpieczeństwa Ukrainy sześciosilnikowy Antonow An-225 "Mrija" mógł uniknąć zniszczenia i zostać przetransportowany do Lipska jeszcze przed inwazją Rosji.

Jak informuje "Gazeta Wyborcza" byłemu dyrektorowi generalnemu Antonowa postawiono kolejny zarzut w związku z brakiem decyzji dotyczącej ewakuacji największego samolotu transportowego świata. "Mrija" była bowiem w odpowiednim stanie technicznym, pozwalającym na start z lotniska Kijów-Hostomel i przelot z Ukrainy przez Polskę do Niemiec.

Tak się jednak nie stało i legendarny frachtowiec zniszczyli nacierający Rosjanie. Na domiar złego były dyrektor generalny Antonowa Serhij Byczkow nie zapewnił przedłużenia ubezpieczenia transportowca, co w efekcie naraziło państwowe przedsiębiorstwo na straty oszacowane na ponad 42 mln hrywien, czyli blisko 5 mln złotych.

Przed rosyjską agresją Antonow Airlines praktycznie jako jedyne na świecie świadczyły wyspecjalizowane usługi transportu ciężkiego oraz ponadgabarytowego frachtu lotniczego. Przerwanie operacji tego przewoźnika związanego z Biurem Konstrukcyjnym Antonowa spowodowało, że na rynku lotniczym powstaje niemożliwa obecnie do zapełnienia luka.

Zniszczony An-225 "Mrija" był jedynym latającym samolotem tego typu. podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 wykonał kilka spektakularnych lotów z ładunkami pilnej potrzeby. Mrija w kwietniu 2020 roku pojawiła się w Warszawie ze sprzętem medycznym z Chin. Po raz ostatni samolot gościł w naszym kraju w styczniu 2022 roku, lądując na lotnisku w Rzeszowie.

An-225 był jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie. Pierwotnie był zaprojektowany w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. Później przez wiele lat był wykorzystywany przez Antonov Airlines do przewożenia ponadgabarytowych ładunków.

"Mrija" była napędzana sześcioma silnikami ZMKB Ivchenko-Progress D-18, a jej maksymalna masa startowa wynosiła 640 ton – ok. dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320. Samolot miał 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł wynosiła 88,4 m. Sama ładownia miała długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu wynosiła 800 km/h, a maksymalny zasięg 15,4 tys. km, który przy maksymalnym obciążeniu spadał do 4,5 tys. km. An-225 był obsługiwany przez załogę składającą się z sześciu osób.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Mateusz Kieruzal 11 października 2024

Systemy radarowe Indra zabezpieczą polskie bazy sił powietrznych

Infrastruktura i lotniska

Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem obronnym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Mateusz Kieruzal 11 października 2024

"Mrija" nieopłacalnym projektem? "Lepiej odbudować Rusłana"

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Mateusz Kieruzal 11 października 2024

Systemy radarowe Indra zabezpieczą polskie bazy sił powietrznych

Infrastruktura i lotniska

Boeing pogłębia partnerstwo z polskim przemysłem obronnym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Mateusz Kieruzal 11 października 2024

"Mrija" nieopłacalnym projektem? "Lepiej odbudować Rusłana"

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5