Spółka Los Angeles World Airports wyłoniła konsorcjum, które zaprojektuje i zbuduje system kolei ułatwiającej transport pasażerów na jednym z największych na świecie lotnisk. Inwestycja, realizowana w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, pochłonie blisko 5 mld dolarów.
Umowa na projekt i budowę kolei automatycznej została zawarta z konsorcjum firm, których liderami są: grupa ACS oraz Hochtief. Wykonawca również sfinansuje inwestycję oraz będzie zajmował się prowadzeniem przewozów i utrzymaniem kolei przez okres 25 lat. Będzie to pierwsza kolej automatyczna w Stanach Zjednoczonych wybudowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Kolej ma powstać na wysokości od 15 do 20 metrów. Trasa będzie miała 3,6 km długości i pozwoli na znaczące usprawnienie komunikacji między terminalami lotniska, które jest drugim co do wielkości na terenie Stanów Zjednoczonych. Pociągi mają jeździć w godzinach szczytu w takcie dwuminutowym, kolej ma funkcjonować 24 godziny na dobę i ma być bezpłatna. Składy będą zatrzymywały się na sześciu stacjach i zintegrują terminale, punkty przesiadkowe, parkingi i pukty wypożyczania samochodów.
Linię będzie obsługiwać dziewięć pociągów, każdy zestawiony będzie z czterech członów. W jednym pociągu znajdzie się miejsce dla około 200 osób. Pociągi będą wyposażone w szerokie drzwi i panoramiczne okna. W środku będzie niewiele miejsc siedzących, i to głównie dla osób z ograniczoną mobilnością. Projektanci deklarują, że na stacje kolei będzie można dotrzeć szybko i wygodnie dzięki windom, schodom ruchomym oraz ruchomym chodnikom. Ze wstępnych szacunków wynika, że nowa kolej automatyczna na lotnisku w Los Angeles przewiezie w ciągu godziny maksymalnie do 10 tys. pasażerów. Średni roczny przewóz szacuje się na poziomie 87,7 mln osób.
LAX Integrated Express Solutions to konsorcjum z liderami - grupą ACS oraz Hochtief. Każda z nich ma po 18% udziałów. Pozostałe udziały należą do firm: Dragados USA, Flatiron, Fluor, Balfour Beatty oraz Bombardier. Wykonawca został wyłoniony w lutym tego roku, jednak dopiero teraz doszło do porozumienia w sprawie kosztów prowadzenia przewozów i utrzymiania. Sam projekt i budowa pochłoną 1,95 mld dolarów. Koszt inwestycji - łącznie z 25-letnim prowadzeniem przewozów i utrzymaniem, to kwota 4 mld 900 mln dolarów. Inwestycja zostanie zrealizowana do 2023 roku.
Kilka miesięcy temu władze lotniska rozstrzygnęły także kontrakt na rozbudowę trzech terminali oraz budowę elementów infrastruktury przyszłej kolei automatycznej. Chodzi m.in. o ruchome chodniki, ruchome schody oraz inne elementy, które usprawnią skomunikowanie terminali z planowaną koleją automatyczną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.