Wizz Air odnotował w pierwszym kwartale zysk netto 61,1 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata wyniosła aż 452,5 mln euro. Wyższy poziom przychodów możliwy był dzięki nadal utrzymującemu się wysokiemu popytowi na loty.
W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca br. węgierskie linie lotnicze Wizz Air przewiozły 15,3 mln pasażerów, podczas gdy w analogicznym w roku ubiegłym przewoźnik obsłużył 12,2 mln podróżnych. Całkowicta zaoferowane przez linie podaż miejsc wynosiła 16,7 mln, co oznacza, że wskaźnik zajętości foteli w samolotach (load factor) osiągnął bardzo dobry wynik – 91,2 proc., o wzrost o 6,5 pkt proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
Wzrost przychodów podstawowych i dodatkowych
Dla Wizz Aira, ale także irlandzkiego konkurenta – Ryanaira, rok obrachunkowy zaczyna się 1 kwietnia i trwa do 30 marca. W ciągu trzech pierwszych miesięcy nowego roku sprawozdawczego przychody Wizz Aira przekroczyły miliard euro i wyniosły 1,2 mld euro. Przychody uzyskiwane ze sprzedaży biletów wzrosły o 75,6 proc. i wyniosły 688,2 mln euro. W tym samym czasie, przychody ze sprzedaży usług dodatkowych wzrosły o 31,6 proc. i zamknęły się w kwocie rzędu 548,4 mln euro.
W tym samym kwartale w roku 2022 łączne przychody wyniosły 808 mln. Przewoźnik z Węgier zaliczył w tym aspekcie poprawę o 52,9 proc. EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych) osiągnęła poziom 236 mln euro. Zysk operacyjny zamknął się w kwocie 79,9 mln euro. „Na czysto” linie zarobiły 61,1 mln euro, podczas gdy rok wcześniej strata wyniosła aż 452,5 mln euro. Na koniec kwartału całkowite saldo środków pieniężnych było na poziomie 1,8 mld euro.
– Kontynuujemy wzrost wydajności, ale spodziewamy się, że liczba dostępnych fotelokilometrów (ASK) w I półroczu wzrośnie o około 25 proc. w porównaniu z poprzednio zakładanymi 30 proc. to ok. pięcioprocentowa korekta ma na celu zaradzenie ciągłym ograniczeniom infrastruktury i łańcucha dostaw stojącym, niedawno ogłoszonym przewidywanym kontrolom silnika GTF, a także da nam możliwość uzyskania lepszych wyników, biorąc pod uwagę obecne ograniczenia mocy produkcyjnych na rynku – powiedział József Váradi, dyrektor generalny Wizz Aira. Średni przychód ze sprzedaży jednego biletu lotniczego wzrósł do 45,07 euro (o 40,1 proc. więcej niż w roku wcześniejszym), podczas gdy średni przychód z usług dodatkowych w przeliczaniu na jednego pasażera wzrósł do 35,89 euro (wzrost o 4,9 proc.), co oznacza wzrost o 1,68 euro przychodu uzyskiwanego ze sprzedaży jednego biletu rok do roku.
Ponad połowa floty to samoloty nowej technologii
Wydatki na paliwo spadły o 12,7 proc. z 508 mln do 443,7 mln euro. Średnia cena paliwa zapłacona przez Wizz Aira w pierwszym kwartale wyniosła 849 dolarów za tonę, co oznacza spadek o 31,5 proc. W tym samym okresie z zeszłym roku linie płaciły za tonę paliwa aż 1239 dolarów. Całkowite koszty jednostkowe dostępnego fotelo-kilometra spadły o 16,3 proc. do 4,02 eurocenta, głównie dzięki niższym kosztom paliwa lotniczego. Jednostkowe koszty paliwa w przeliczeniu na jeden fotelo-kilometr spadły o 31 proc. i wyniosły 1,50 eurocenta.
W ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 czerwca 2023 r. Wizz Air odebrał dziewięć nowych samolotów typu A321neo, a sześć A320ceo zostało ponownie odebranych. Flota samolotów na koniec pierwszego kwartału liczyła 182 maszyny: 44 A320ceo, 41 A321ceo, 6 A320neo oraz 91 A321neo. Udział samolotów nowej technologii „neo” we flocie Wizz Air wzrósł do 53 proc. i ma osiągnąć 64 proc. do końca roku obrachunkowego 2024. Średni wiek floty wynosi obecnie 4,32 lat i jest to jedna z najmłodszych flot wszystkich głównych europejskich linii lotniczych, a średnia liczba miejsc na samolot wzrosła do 221 foteli.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.