8. Baza Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach poinformowała we wtorek (31 grudnia), że grudzień ub.r. był kolejnym ważnym momentem w historii jej funkcjonowania. W tym miesiącu flota polskich airbusów C295M w 8. BLTr osiągnęła 100 tys. godzin nalotu.
Jak informuje 8. BLTr uzyskany nalot 100 tys. godzin, to wynik 21 lat służby, która łączy w sobie pasję, profesjonalizm i zaangażowanie. Te wszechstronne maszyny z biało-czerwoną szachownicą od lat realizują kluczowe misje – od humanitarnych po operacje w warunkach bojowych, zarówno w kraju, jak i w ramach sojuszniczych zobowiązań. CASA C-295M to symbol niezawodności i wszechstronności. Samoloty te transportują nie tylko ludzi i sprzęt, ale także uczestniczą w „Akcji Serce”, ratując życie. W ubiegłym roku zrealizowano aż 104 takie misje.
C295M mają także na swoim koncie zabezpieczanie lotów najważniejszych osób w państwie, a lotnicy z 8. BLTr w zapisali się na kartach historii, uzyskując prawo do noszenia odznaki pilota z zielonym wieńcem – symbolu udziału w misjach bojowych, co jest pierwszym takim wyróżnieniem od czasów II wojny światowej.
Za sukcesem tego osiągnięcia stoją nie tylko piloci, ale także cały zespół – technicy, mechanicy, personel naziemny i wszyscy, którzy codziennie dbają o sprawność maszyn oraz bezpieczeństwo lotów. To ludzie, którzy z pasją i oddaniem kontynuują ponad 100-letnią tradycję polskiego lotnictwa, budując jej przyszłość i podnosząc poprzeczkę dla kolejnych pokoleń. Lotnictwo to nie tylko maszyny, ale przede wszystkim historia pokoleń – ludzi, którzy swoją wiedzę, doświadczenie i pasję przekazują dalej.
Dziś samoloty CASA C295M i jej załogi są symbolem profesjonalizmu, zaangażowania i nowoczesności w służbie Sił Powietrznych PR.
C295 w służbie od 2003 r.Polska zamówiła pierwszych osiem C295M w 2001 r. Ówczesna umowa zawierała także opcję na cztery kolejne maszyny tego typu. Dostawy samolotów rozpoczęły się latem 2003 r. i łącznie Polska odebrała 17 samolotów C295M, z czego jeden utracono w katastrofie lotniczej w 2008 r. niedaleko 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu. W połowie grudnia 2024 r.
Agencja Uzbrojenia MON oraz Airbus Defence & Space podpisały umowę w sprawie modernizacji całej floty 16 samolotów transportowych C295M będących na wyposażeniu 8. BLTr.
Warto także dodać, że Polska była pierwszym eksportowym użytkownikiem samolotów rodziny C295M, a w Warszawie znajduje się jedno z kluczowych centrów wsparcia serwisowego C295, które serwisuje zarówno polskie maszyny jak i innych użytkowników. W przypadku C295M warszawskie zakłady odpowiadają obecnie za produkcję blisko 60 proc. konstrukcji samolotu. Prowadzone w nich prace obejmują wytwarzanie m.in.: skrzydeł, kabiny pilotów, części ogonowej samolotu, rampy załadunkowej, a także drzwi do kabiny pilotów, desantowych i awaryjnych.