Włoski narodowy przewoźnik Alitalia przejmuje trzy airbusy A321neo od Primera Air. Nowe maszyny zastąpią trzy A321-100. Transakcja ma ciekawe tło.
Bankrut od bankruta Alitalia ogłosiła kontrolowane bankructwo latem 2017 roku. Od tego czasu włoski rząd
szuka inwestorów. Zainteresowanie taką transakcją wyrażały między innymi: Ryanair, Lufthansa, easyJet, Delta Air Lines, Wizz Air, Air France-KLM czy
włoskie koleje państwowe, Ferrovie dello Stato. W sumie do zarządu komisarycznego wpłynęło ponad trzydzieści ofert. Jak na razie kończy się tylko na deklaracjach i rozmowach.
Alitalia od lat odnotowuje straty. W maju ubiegłego roku linie lotnicze zostały objęte tymczasowym nadzorem w związku z niepowodzeniem planu naprawczego obejmującego cięcia płac i redukcję etatów. W styczniu włoskie państwo zarejestrowało pożyczkę pomostową w wysokości 900 milionów euro dla przewoźnika. Choć obecnie wyniki firmy są coraz lepsze, to nadal codziennie włoski przewoźnik przynosi około 1,5 mln euro strat.
Duńska niskokosztowa linia Primera Air
zawiesiła swą działalność od 1 października tego roku. Przewoźnik obwinił za upadłość nieprzewidziane problemy z flotą, które znacznie pogorszyły jego wyniki finansowe. Chodzi właśnie o zamówione A321neo. Opóźnienia w dostawie tych maszyn zmusiły linię do wynajęcia dodatkowych samolotów (m.in. B757-200), aby obsłużyć wszystkie rejsy. Kosztowało to ponad 20 mln euro.
Opóźnienia w dostawie maszyn dla Primera Air specjalnie nie dziwią. Przy okazji omawiania październikowych zamówień na produkty europejskiego konsorcjum, podaliśmy, że Airbus ma w tym momencie zamówionych 7 386 samolotów. Przy obecnych mocach produkcyjnych firmy, wywiązanie się z kontraktów, zajmie jej… dziewięć lat!
Nowe maszyny Opisywane A321neo są własnością firm leasingowych GECAS i Celestial. Włosi, obecnie odnawiający flotę i planujący rozwinąć sieć połączeń, chcą zastąpić pozyskanymi maszynami trzy A321-100. A321neo zużywają znacznie mniej paliwa niż stare wersje A321 i mają od nich większy zasięg lotu. Są także tańsze pod względem konserwacji. Oferują jednocześnie większy komfort pasażerom.
Włoskie media donoszą, że Alitalia chce w przyszłym roku otworzyć nową trasę między Rzymem a Waszyngtonem. A321neo miałby też zacząć latać na trasie Rzym - Seul oraz na planowanej trasie do Nairobi w Kenii.