Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nieco po cichu certyfikowała airbusa A321XLR, otwierając drogę przyszłym amerykańskim operatorom tych samolotów do rozpoczęcia dostaw w 2025 r. Podobnie jak w Europie, samolot został zatwierdzony tylko w wariancie z silnikami CFM LEAP-1A
Jako pierwszy poinformował o tym portal
The Air Current. Zgodnie z arkuszem danych certyfikacji typu, który towarzyszy każdej certyfikowanej rodzinie samolotów, A321-253NY, techniczne oznaczenie A321XLR o rozszerzonym zasięgu napędzanego silnikami CFM International LEAP-1A, otrzymał certyfikat od FAA już 2 października br. Jednak zostało to ujawnione przez amerykański organ nadzoru lotniczego dopiero 5 grudnia 2024 r. w ramach najnowszej aktualizacji arkusza danych rodziny A320.
Airbus potwierdził, że samolot otrzymał certyfikat FAA z silnikami CFM. Warto wspomnieć, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA)
wydała certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca br.
A321XLR napędzany przez silniki Pratt & Whitney GTF, nadal nie jest dopuszczony do lotów komercyjnych. Oczekuje się, że organy regulacyjne zatwierdzą A321XLR z silnikami PW dopiero w ciągu pierwszych miesięcy 2025 r.
Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą
Airbus dostarczył pierwszego XLR-a
hiszpańskiej Iberii pod koniec października tego roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.
Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia
Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie
American Airlines,
United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a
Wizz 47 maszyn.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Rodzina A320neo
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 894 maszyny z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 043 A320neo, 6 794 A321neo, w tym 500 A321XLR, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 673 maszyny z rodziny A320neo: 23 A319neo, 2 096 A320neo oraz 1 554 A321neo, w tym jednego A321XLR.