Airbus i Pratt & Whitney poinformowali w komunikatach, że otrzymali certyfikat Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla silnika PW GTF, który napędza airbusy A321XLR, otwierając drogę przyszłym operatorom tych samolotów do rozpoczęcia dostaw w 2025 r. Certyfikat typu, przyznany 7 lutego gr. i mający zastosowanie do silnika PW1100G-JM, został zaktualizowany w celu uwzględnienia A321XLR.
EASA wydała certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami
CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca 2024 r., natomiast FAA certyfikowała silniki
CFM na początku grudnia 2024 r., a silniki
PW GTF 12 grudnia ubiegłego roku. Według zapowiedzi pierwszego A321XLR z silnikami PW odbierze
linia Wizzair.
- A321XLR już teraz wykazuje dużą wszechstronność w codziennych operacjach przez Atlantyk. Wraz z certyfikacją i wprowadzeniem do eksploatacji A321XLR z napędem GTF zobaczymy, jak więcej operatorów wprowadza ten zmieniający zasady gry samolot. Jest to również dobra wiadomość dla pasażerów naszych klientów, którzy skorzystają z wygody nowych bezpośrednich połączeń między miastami przy podwyższonym poziomie komfortu w kabinie - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny ds. samolotów komercyjnych w firmie Airbus.
Na całym świecie 13 klientów wybrało silniki GTF do zasilania 217 samolotów A321XLR. Do tej pory ponad 2 200 samolotów z napędem GTF zostało dostarczonych do ponad 80 klientów na całym świecie. Jak podaje producent silniki GTF umożliwiają nawet o 20 proc. większą oszczędność paliwa w porównaniu do samolotów napędzanych silnikami poprzedniej generacji. W rezultacie silnik GTF pozwolił operatorom zaoszczędzić 2 mld galonów paliwa i 20 mln ton metrycznych CO2 od momentu wejścia do użytku w 2016 r.
- To ważny kamień milowy dla programu silników GTF, który był pierwszym silnikiem napędzającym rodzinę samolotów A320neo. GTF to najbardziej paliwooszczędny silnik dla samolotów jednonawowych, a certyfikacja EASA jest kluczowym kamieniem milowym dla programu. Napędzany silnikami GTF airbus A321XLR zapewni większy zasięg i wyższą ładowność, umożliwiając nowe opcje tras przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych dla naszych klientów - powiedział Rick Deurloo, prezes Commercial Engines w Pratt & Whitney.
Samolot A321XLR zapewnia elastyczność w zakresie zwiększania przepustowości, otwierania nowych tras, a nawet kontynuowania obsługi istniejących, gdy popyt jest zmienny. A wszystko to przy zużyciu paliwa niższym o 30 proc. w przeliczeniu na miejsce niż w przypadku samolotów konkurencyjnych poprzedniej generacji. Nowa kabina A321XLR Airspace zapewni pasażerom komfort na długich trasach we wszystkich klasach.
Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą
Airbus dostarczył pierwszego XLR-a
hiszpańskiej Iberii pod koniec października 2024 roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.
Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia
Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie
American Airlines,
United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a
Wizz 47 maszyn.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".