Partner serwisu
Biznes i przemysł

A321XLR z silnikami PW GTF z certyfikatem typu od EASA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
A321XLR z silnikami PW GTF z certyfikatem typu od EASA
Fot. Airbus Media
Airbus i Pratt & Whitney poinformowali w komunikatach, że otrzymali certyfikat Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla silnika PW GTF, który napędza airbusy A321XLR, otwierając drogę przyszłym operatorom tych samolotów do rozpoczęcia dostaw w 2025 r. Certyfikat typu, przyznany 7 lutego gr. i mający zastosowanie do silnika PW1100G-JM, został zaktualizowany w celu uwzględnienia A321XLR.

EASA wydała certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca 2024 r., natomiast FAA certyfikowała silniki CFM na początku grudnia 2024 r., a silniki PW GTF 12 grudnia ubiegłego roku. Według zapowiedzi pierwszego A321XLR z silnikami PW odbierze linia Wizzair.

- A321XLR już teraz wykazuje dużą wszechstronność w codziennych operacjach przez Atlantyk. Wraz z certyfikacją i wprowadzeniem do eksploatacji A321XLR z napędem GTF zobaczymy, jak więcej operatorów wprowadza ten zmieniający zasady gry samolot. Jest to również dobra wiadomość dla pasażerów naszych klientów, którzy skorzystają z wygody nowych bezpośrednich połączeń między miastami przy podwyższonym poziomie komfortu w kabinie - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny ds. samolotów komercyjnych w firmie Airbus.

Na całym świecie 13 klientów wybrało silniki GTF do zasilania 217 samolotów A321XLR. Do tej pory ponad 2 200 samolotów z napędem GTF zostało dostarczonych do ponad 80 klientów na całym świecie. Jak podaje producent silniki GTF umożliwiają nawet o 20 proc. większą oszczędność paliwa w porównaniu do samolotów napędzanych silnikami poprzedniej generacji. W rezultacie silnik GTF pozwolił operatorom zaoszczędzić 2 mld galonów paliwa i 20 mln ton metrycznych CO2 od momentu wejścia do użytku w 2016 r.

- To ważny kamień milowy dla programu silników GTF, który był pierwszym silnikiem napędzającym rodzinę samolotów A320neo. GTF to najbardziej paliwooszczędny silnik dla samolotów jednonawowych, a certyfikacja EASA jest kluczowym kamieniem milowym dla programu. Napędzany silnikami GTF airbus A321XLR zapewni większy zasięg i wyższą ładowność, umożliwiając nowe opcje tras przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych dla naszych klientów - powiedział Rick Deurloo, prezes Commercial Engines w Pratt & Whitney. 

Samolot A321XLR zapewnia elastyczność w zakresie zwiększania przepustowości, otwierania nowych tras, a nawet kontynuowania obsługi istniejących, gdy popyt jest zmienny. A wszystko to przy zużyciu paliwa niższym o 30 proc. w przeliczeniu na miejsce niż w przypadku samolotów konkurencyjnych poprzedniej generacji. Nowa kabina A321XLR Airspace zapewni pasażerom komfort na długich trasach we wszystkich klasach.

Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą

Airbus dostarczył pierwszego XLR-a hiszpańskiej Iberii pod koniec października 2024 roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.

Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines, United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a Wizz 47 maszyn.

XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy

Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Plany Airbusa na zwiększanie produkcji samolotów. Opóźnienie A350F

Biznes i przemysł

Plany Airbusa na zwiększanie produkcji samolotów. Opóźnienie A350F

Piotr Bożyk 22 lutego 2025

airBaltic: Pierwszy airbus A220 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Airbus A320neo dołączy do floty Air Greenland

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Plany Airbusa na zwiększanie produkcji samolotów. Opóźnienie A350F

Biznes i przemysł

Plany Airbusa na zwiększanie produkcji samolotów. Opóźnienie A350F

Piotr Bożyk 22 lutego 2025

airBaltic: Pierwszy airbus A220 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Airbus A320neo dołączy do floty Air Greenland

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5