Partner serwisu
Biznes i przemysł

A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
A350 i B787 większymi trucicielami niż A380 i B747?
fot. Airbus, Boeing
Szerokokadłubowce nowej generacji mają być bardziej szkodliwe dla środowiska naturalnego niż starsze odpowiedniki. Smugi kondensacyjne airbusów A350 i boeingów 787 mają pozostawać w atmosferze dłużej niż smugi powstające w wyniku pracy silników A380 i B747. Długotrwałe smugi mają zwiększać poziom globalnego ocieplenia.

Biała smuga kondensacyjna to rodzaj chmury, który ciągnie się za lecącym samolotem. Powstaje ona w wyniku kondensacji pary wodnej zawartej w gazach wylotowych silników odrzutowych w górnych warstwach troposfery i dolnych granicach stratosfery. Zazwyczaj dzieje się to wysokości między siódmym a 15 kilometrem nad powierzchnią ziemią.

W styczniu Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) wezwało do wzmożenia badań nad wpływem smug kondensacyjnych na atmosferę po tym, jak opinię publiczną obiegło kilka teorii, które stawiały owe smugi w złym świetle. Powstawanie smug było, jest, i będzie, gdyż jest to naturalny efekt procesu spalania paliwa w silnikach samolotów na takich wysokościach.

Zwiększone badania

Naukowcy tygodnika „New Scientist” wskazują, że przeprowadzone ostatnio badania wykazały, że nowoczesne odrzutowce, zarówno komercyjne, jak i prywatne, które mogą latać na dużych wysokościach, tworzą trwalsze smugi kondensacyjne, które „prawdopodobnie spowodują wzrost globalnego ocieplenia”. Samoloty nowej generacji, takie jak Airbus A350 i Boeing 787 Dreamliner mają być większymi trucicielami planety, mimo że są znane ze zwiększonej efektywności paliwowej w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji.

Szkodliwość ww. maszyn ma być podyktowana tym, że owe samoloty w przypadku lotów długodystansowych mogą z łatwością osiągać wysokość przelotową na poziomie 41 tys. stóp, co w być powiązane z większym niż wcześniej sądzono wzrostem temperatury na Ziemi. Silniki odrzutowe emitują sadzę – rodzaj zanieczyszczenia powietrza składającego się z drobnych cząstek w postaci stałej, ciekłej lub gazowej.

Ze względu na obniżone ciśnienie na tak dużych wysokościach temperatura powietrza jest bardzo niska, co powoduje zamarzanie cząstek. Na wysokości od 30 do 40 tys. stóp temperatury wahają się od -40 do -56 stopni Celsjusza. Według „New Scientist”, w niektórych warunkach sadza może powodować powstawanie cząstek lodu w ślad za samolotami, tworząc smugi kondensacyjne powodujące ogólne ocieplenie temperatury.

„Ekologiczni” truciciele

Jeśli badania potwierdzą się, to okaże się, że wycofywane z czynnej służby czterosilnikowe samoloty, takie jak A340, A380, i B747, są bardziej prośrodowiskowe, gdyż nie latają na tak dużych wysokościach względem powierzchni planety, niż ich „ekologiczne” odpowiedniki nowej generacji. Ograniczeniu zanieczyszczenia poprzez emisję smug kondensacyjnych może pomóc opracowanie specjalnych/alternatywnych tras lotów, lecz trzeba mieć na uwadze, że w wielu przypadkach loty mogą być realizowane po ściśle wytoczonej „ścieżce”, a wytyczenie alternatywnej trasy przelotu jest niewykonalne, gdyż uwarunkowania np. geopolityczne skutecznie wykluczają takie rozwiązanie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing ponownie uziemia flotę testowych B777X

Biznes i przemysł

Boeing ponownie uziemia flotę testowych B777X

Piotr Bożyk 20 sierpnia 2024

Kolejny 737 MAX dla Enter Air już w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny 737 MAX dla Enter Air już w Warszawie

Piotr Bożyk 17 sierpnia 2024

COMAC: Pierwszy C919 dla Air China odbył lot techniczny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wyższe przychody, ale mniejszy zysk Airbusa w półroczu 2024 roku

Biznes i przemysł

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing ponownie uziemia flotę testowych B777X

Biznes i przemysł

Boeing ponownie uziemia flotę testowych B777X

Piotr Bożyk 20 sierpnia 2024

Kolejny 737 MAX dla Enter Air już w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny 737 MAX dla Enter Air już w Warszawie

Piotr Bożyk 17 sierpnia 2024

COMAC: Pierwszy C919 dla Air China odbył lot techniczny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Wyższe przychody, ale mniejszy zysk Airbusa w półroczu 2024 roku

Biznes i przemysł

Wodór w lotnictwie. Współpraca Airbusa z Avolon

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5