A380-800 powróci na praskie lotnisko! Linie Emirates wznowią regularne operacje dwupokładowymi samolotami do stolicy Republiki Czeskiej już w grudniu.
Linie Emirates – jeden z kilku narodowych operatorów lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich – to linie lotnicze, których flota opiera się wyłącznie o samoloty o szerokim kadłubie: airbusy A380 i boeingi 777. Jest to światowy fenomen, gdyż żaden inny operator na świecie nie zdecydował się na taki krok, a przewoźnik z Dubaju wykonuje regularnie takimi samolotami bardzo krótkie, 50-minutowe loty do Bahrajnu czy Omanu.
Flota dubajskich linii lotniczych liczy 116 dwupokładowych airbusów, z czego 22 maszyny są jeszcze uziemione – w czasie pandemii owe samoloty zostały zaparkowane w porcie lotniczym Al Maktoum, nie zostając jeszcze przywróconymi do czynnej służby. Warto podkreślić, że
drugie lotnisko w Dubaju przejdzie generalną rozbudowę, tak aby lotnicza infrastruktura stała się największą na świecie. Port Al Maktoum będzie miał pięć dróg startowych, pięć budynków terminali, 400 „rękawów” i będzie zdolny do rocznej obsługi 260 mln pasażerów.
Emirates powiększa sieć połączeń A380, dedykując największy pasażerski samolot świata do obsługi codziennych lotów do Pragi. Będzie to powrót dwupokładowych do stolicy Republiki Czeskiej, albowiem do czasu wybuchu pandemii COVID-19 maszyna realizowała już regularne operacje do portu im. Václava Havla. „Inauguracyjna” rotacja EK139/140 zaplanowana jest na 1 grudnia.
Debiut A380 emirackich linii lotniczych na praskim rynku nastąpił w 2016 roku. Początkowo samolot wykonywał do portu położonego w Ruzynê ograniczoną liczbę tygodnikowych rotacji, lecz szybki wzrost popytu na loty między Dubajem a Pragą sprawił, że dwupokładowych szerokokadłubowiec zostać przydzielony do obsługi codziennych rejsów między dwoma miastami.
Od czasu pandemii praski port nie przyjmował regularnych operacji A380. Samolot francuskiej produkcji lądował w czeskiej stolicy w przypadku nagłych zdarzeń. Ostatnio Lufthansa, kiedy zdecydowała o przywróceniu A380 do czynnej służby, wykorzystywała Pragę i stołeczny port lotniczy jako lotnisko docelowe lotów szkoleniowych dla załogi.