Airbus A400M Atlas brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych wykonał wyjątkowy lot, lecąc bez międzylądowania z bazy Brize Norton w hrabstwie Oxfordshire do położonego na Pacyfiku Guamu. Turbośmigłowy, wojskowy samolot pokonał dystans prawie 12 tys. km w ciągu 22 godzin. W trakcie rejsu wykonano trzy powietrzne tankowania.
Obecnie żadne linie lotnicze na świecie nie oferują bezpośrednich połączeń lotniczych między Wielką Brytanią a wyspą Guam. Jeśli podróżny zechce polecieć na tą konkretną pacyficzną wyspę, pierwsze musi dostać się do Japonii, Korei Południowej lub na Filipiny czy Hawaje, skąd może polecieć już bezpośrednio do portu im. Anotnio B. Won Pata na Guamie. W przypadku lotu z Wielkiej Brytanii najkrótszy czas podróży wynosi co najmniej 28 godzin.
Królewskie Siły Powietrzne (RAF) Wielkiej Brytanii mogą jednak swobodnie ustalać własne rozkłady i trasy lotów, a przy wsparciu najnowocześniejszych samolotów, odbyć liczącą ponad 12 tys. kilometrów trasę bez wykonania ani jednego międzylądowania na dotankowanie potrzebnego paliwa.
3 lipca jeden z 22 wojskowych samolotów typu A400M Atlas (RRR4514) wystartował o godz. 07:50 czasu brytyjskiego z bazy RAF-u w Brize Norton, położonej 120 km od Londynu, do bazy wojskowej położonej na wyspie Guam, która jest terytorium zależnym Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. A400M może przelecieć na jednym tankowaniu, przy przewożeniu minimalnego ładunku, ponad 8 800 km, co oznacza, że podróż z Anglii na Pacyfik wymagała odbycia międzylądowania lub tankowania w powietrzu, gdyż samolot był w pełni załadowany wojskowym sprzętem.
Aby rejs był kontynuowany bez wykonywania procedury lądowania, dwa airbusy A330MRTT (Multi Role Tanker Transport) Voyager, zapewniły trzykrotne tankowanie w takcie lotu, z których pierwszy odbył się nad Atlantykiem. Drugie tankowanie miało miejsce nad Alaską. Trzecie i ostatnie dotankowanie A400M odbyło się już nad Oceanem Spokojnym. Pierwszy Voyager, który brał udział w tankowaniu turbośmigłowej maszyny wystartował z Wielkiej Brytanii, podczas gdy kolejne dwie misje wykonał Voyager stacjonujący w amerykańskiej bazie lotniczej Eielson na Alasce.
Podjęta przez RAF misja jest częścią projektu, który ma zasygnalizować zasięg i użyteczność samolotu. Lot był częścią ćwiczeń Mobility Guardian 2023 prowadzonych przez Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Japonię, Australię, Nową Zelandię i inne międzynarodowe sojusze na całym świecie. Jak oświadczył RAF, pokonywanie dużych odległości i interoperacyjność z innymi siłami powietrznymi to kluczowa część misji, które zostaną przeprowadzone w nadchodzących tygodniach w różnych częściach świata.
Airbus A400M Atlas jest czterosilnikowym ciężkim samolotem transportowym o napędzie turbośmigłowym, produkowany przez koncern Airbus Military jako wspólny, ogólnoeuropejski wszechstronny transportowiec wojskowy. Samolot produkcji francuskiego koncernu jest, po TU-95, TU-114, czy AN-22, jednym z jeden najszybszych samolotów turbośmigłowych na świecie. A400M może bez problemu osiągnąć prędkość przelotową wynoszącą 780 km/h.