Sierpniowe statystyki Stowarzyszenia Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (The Association of Asia Pacific Airlines - AAPA) przyniosły obraz, który od wielu miesięcy określa położenie linii lotniczych w Azji - solidna sytuacja na rynku międzynarodowych przewozów cargo kontrastuje z trwałym zastojem na rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich.
W sierpniu na pokładach samolotów przewoźników z Azji podróżowało jedynie 1,4 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym. Jest to zaledwie 4 proc. spośród 34 mln podróżnych goszczących na pokładach samolotów w 2019 r., przypomina AAPA, co wskazuje na utrzymujący się brak odbudowy popytu na międzynarodowe podróże lotnicze. Nawet przy oferowaniu na poziomie zaledwie 13,7 proc. w porównaniu z poziomem sprzeda pandemii, średni współczynnik wypełnienia wynosił w sierpniu jedynie 34,7 proc.
Bez pasażerów, ale z wypełnionymi ładowniami cargoOgraniczenia w przepustowości głównych portów morskich, np. w Chinach, powodowały, że spedytorzy chętniej spoglądali w kierunku transportu lotniczego. W sierpniu popyt na międzynarodowe lotnicze przewozy cargo mierzony tonokilometrami (FTK) wzrósł o 26 proc. rdr.
Pomimo sprzyjających warunków na rynku, ograniczone oferowanie spowodowane niewielką liczbą lotów pasażerskich, pod pokładami których transportowane są towary, spowodowała że sierpniowy wzrost oferowania wynoszący 17,8 proc. rdr nie nadążał za wzrostem popytu, windując średni poziom wypełnienia przestrzeni ładunkowej na lotach międzynarodowych do 76 proc., poziomu zbliżonego do lipcowego rekordu.
Szansa w szczepionkach, tragedią regionu jest ich nierówna dystrybucja- Międzynarodowe podróże lotnicze w Azji pozostają w zastoju, gdy w tym samym czasie w innych regionach świata następuje stopniowa ich odbudowa. Głównym czynnikiem napędzającym operacje lotnicze w regionie pozostaje popyt na przewozy frachtu lotniczego - powiedział Subhas Menon, dyrektor generalny AAPA.
Analizując sytuację linii lotniczych z Azji, władze AAPA dostrzegają z jednej strony poważne zagrożenie, z drugiej pojawiającą się dużą szansę.
- Podczas gdy rozprzestrzenianie się wysoce zaraźliwego wariantu delta koronawirusa wskazuje, że na horyzoncie nie rysuje się szybki koniec pandemii, przyspieszenie programu szczepień w kilku krajach Azji stanowi pozytywny krok w kierunku przywrócenia podróży lotniczych - uważa Menon.
W tym samym czasie, gdy szczepionki są wielką szansą dla regionu, stowarzyszenie dostrzega istotny problem w ich nierównej globalnej dystrybucji. Podczas gdy wiele bogatych krajów świata gromadzi zapasy szczepionek, przetrzymując je w nadziei, iż osoby nie chcące się szczepić zmienią zdanie, a ostatnio rozpoczynając szczepienia trzecią dawką, dla krajów rozwijających się, w tym wielu gospodarek Azji, problemem jest zdobycie preparatów. Problem ten dostrzegają władze AAPA.
- Nierówność w dostępie do szczepień stanowi główną przeszkodę w otwieraniu granic w regionie, szczególnie w krajach, które mają niewielki dostęp do szczepionek. Przy wielu krajach w regionie, gdzie podróże i turystyka są kluczowymi gałęziami gospodarki, brak postępu w tym zakresie będzie wpływał na życie wielu osób, których utrzymanie zależne jest od tych sektorów - przypomniał Menon.