Abra Group, większościowy inwestor linii Avianca i GOL, podpisała podczas Farnborough Airshow 2024 zobowiązanie (MOU) na zakup piciu airbusów A350-900. Cel przyszłego zamówienia, to rozszerzenie międzynarodowe usług długodystansowych i zwiększenie przepustowości, zgodnie ze strategicznymi planami grupy, aby zaoferować pasażerów lepszą łączność z nowymi miejscami docelowymi na trasach dalekiego zasięgu.
Na razie grupa Abra nie wskazała linii lotniczej, do której trafią nowe maszyny, ale wszystko sugeruje, że nowy typ samolotów zyska linia Avianca, która obecnie użytkuje airbusy A320ceo/neo oraz boeingi 787 Dreamliner.
- Cieszymy się, że możemy ogłosić tę umowę z Airbusem. Wierzymy, że przybycie tych pięciu A350, które oferują najlepsze w swojej klasie wrażenia pasażerskie, są bardziej oszczędne i mają niższy koszt w przeliczeniu na miejsce niż konkurencyjne samoloty, pozwoli nam wzmocnić nasze zaangażowanie w uczynienie podróży bardziej dostępnymi i odpowiedzialnymi. Oznacza to również lepsze ceny dla klientów z lepszą łącznością między naszym kontynentem a Europą i jeszcze bardziej skonsoliduje Abrę jako jedną z największych i najbardziej konkurencyjnych grup transportu lotniczego w Ameryce Łacińskiej. Wybór samolotów jest zgodny ze strategicznymi zapowiedziami, które złożyliśmy w tym roku i stanowi dalszą realizację naszej długoterminowej wizji - powiedział Adrian Neuhauser, prezes Abra Group.
Airbus sprzedał ponad 1 300 samolotów w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach i ma wiodący udział w rynku samolotów pasażerskich. Około 800 z nich jest eksploatowanych w całym regionie, a blisko 500 znajduje się w portfelu zamówień. Od 1994 r. Airbus zrealizował 75 proc. zamówień netto w regionie.
- Jest nam niezmiernie miło, że Grupa Abra wybrała A350, aby kontynuować swoją misję wzmacniania połączeń lotniczych między Ameryką Łacińską a resztą świata. Wybór A350 potwierdza, że samolot ten jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie długodystansowych podróży lotniczych - powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży w segmencie samolotów komercyjnych.
Podobnie jak wszystkie samoloty Airbusa, A350 już teraz może być zasilany do 50 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Airbus dąży do tego, aby jego samoloty były w 100 proc. zasilane paliwem SAF do 2030 r. Warto także dodać, że producent chce
zwiększyć miesięczny wskaźnik produkcji w programie A350 do 12 samolotów miesięcznie w 2028 r., co jest następstwem silnego popytu w sektorze szerokokadłubowym. Francuski producent już wcześniej zamierzał powrócić do produkcji 10 samolotów miesięcznie w 2026 r., czyli mniej więcej na poziomie, który osiągnął tuż przed pandemią koronawirusa.
Grupa AbraAbra Group, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, jest jedną z największych i najbardziej konkurencyjnych grup transportu lotniczego w Ameryce Łacińskiej. Abra posiada marki Avianca i GOL, sieć linii lotniczych w Ameryce Łacińskiej, która ma jedne z najniższych kosztów jednostkowych na każdym rynku, wiodące programy lojalnościowe w regionie (LifeMiles i Smiles) oraz inne lotnicze biznesy. Ponadto Abra ogłosiła niedawno zamiar dokonania strategicznej inwestycji w Wamos Air w Hiszpanii (z zastrzeżeniem zatwierdzenia transakcji). Grupa konsoliduje zespół 28 tys. wysoko wykwalifikowanych pracowników z branży lotniczej oraz flotę ponad 250 samolotów obsługujących 25 krajów i 150 miast.
Rodzina A350A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca czerwca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1309 samolotów A350: 955 A350-900, 299 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 kwietnia br. francuski producent dostarczył 606 maszyn 41 liniom lotniczym: 521 A350-900 oraz 85 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (64) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie przekroczyły 1000 samolotów.