Jak informuje ACI Europe, poprawa ruchu lotniczego w Europie potrwa niestety dłużej. W czerwcu odnotowano jedynie marginalne wzrosty ruchu. Oczekuje się teraz pełnego przywrócenia ruchu pasażerskiego do poziomów z 2019 r. dopiero w 2024 r., a nie jak wcześniej prognozowano w 2023 r.
ACI EUROPE poinformowało w piątek (17 lipca), że ruch pasażerski w całej sieci europejskich portów lotniczych wyniósł -93 proc. w czerwcu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, to nieznaczna poprawa w stosunku do poprzedniego miesiąca w którym spadki wyniosły aż 98 proc. Europejskie lotniska przyjęły w czerwcu tylko 16,8 mln pasażerów w porównaniu z 240 milionami w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Lekka poprawa ruchu lotniczego w porównaniu z poprzednim miesiącem odzwierciedla stopniowe znoszenie ograniczeń w podróżowaniu na terenie Unii Europejskiej i strefy Schengen. W rezultacie w europejskich portach lotniczych liczba pasażerów dziennie wzrosła prawie trzykrotnie, z 267 tys. pasażerów 1 czerwca do 757 tys. pasażerów 30 czerwca. To jednak wciąż daleko od średniej z zeszłego roku wynoszącej 8 mln pasażerów dziennie (czerwiec 2019).
- Ożywienie w ruchu pasażerskim przebiega wolniej, niż się spodziewaliśmy. Tak było w czerwcu, a wstępne dane za lipiec wskazują również, że prawdopodobnie odzyskamy tylko 19 proc. zeszłorocznego ruchu, a nie 30 proc., które prognozowaliśmy. Wynika to z wciąż niecałkowitego zniesienia ograniczeń podróżowania w obrębie UE / strefy Schengen oraz Wielkiej Brytanii, a także z trwałości zakazów podróżowania dla większości innych krajów. Fakt, że państwa UE i Schengen nie zdołały jeszcze skutecznie koordynować i dostosowywać swoich polityk podróży, nie pomaga, ponieważ nie sprzyja przywróceniu zaufania do podróży i turystyki w środku szczytu sezonu letniego 2020 - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
Poprawiona prognoza ruchu wg. ACI Europe:
- Przywrócenie ruchu pasażerskiego do poziomów z 2019 r. jest obecnie oczekiwane w 2024 r., a nie w 2023 r. jak wynika z poprzedniej prognozy
- Przewiduje się, że europejskie lotniska stracą obecnie 1,57 miliarda pasażerów w 2020 r., co oznacza spadek o 64 proc. w porównaniu z ub.r.
- Przychody europejskich portów lotniczych mają spaść o 32,4 mld euro (143 mld złotych) w 2020 r.
ACI Europe ostrzegło również, że obecne wzorce przywracania ruchu lotniczego pociągają za sobą znaczne niedogodności dla lotnisk, ponieważ przywrócone loty generalnie osiągają niskie współczynniki wypełnienia LF (load factor), liczba pasażerów pozostaje w tyle za liczbą lotów. Ma to szczególnie wpływ na porty lotnicze, ponieważ ich koszty operacyjne wynikają z ruchu samolotów, podczas gdy większość przychodów pochodzi od pasażerów. Oznacza to, że obecny model ożywienia gospodarczego nieproporcjonalnie zwiększa koszty w stosunku do przychodów.
- Sytuacja finansowa portów lotniczych nie poprawia się znacząco, a niektóre nawet ponoszą teraz większe straty w porównaniu z ich sytuacją przed ponownym uruchomieniem. Biorąc pod uwagę, że szczyt sezonu letniego zwykle stanowi dużą część rocznych dochodów oraz fakt, że programy tymczasowego bezrobocia dobiegają końca w wielu państwach UE, nie wspominając o silnej presji ze strony linii lotniczych na opłaty lotniskowe, płynność pozostanie przedmiotem nieustannych obaw przez zimę. Wiele portów lotniczych, zwłaszcza mniejszych oraz regionalnych, będzie potrzebować pomocy finansowej. Wymaga to wyjścia poza obecne tymczasowe ramy prawne EU dotyczące pomocy państwa, które wygasają w grudniu przyszłego roku - dodał Jankovec.
W nie lepszej sytuacji są też agencje zarządzające ruchem lotniczym (ANSP). Dlatego chcą bardziej elastycznych zasad i dłuższego terminu wdrożenia infrastruktury. To główne postulaty najważniejszych europejskich agencji zarządzających przestrzenią powietrzną zrzeszonych w Grupie A6 (A6 Alliance).
Wspólny apel do Komisji Europejskiej i Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) jest wynikiem dramatycznej sytuacji branży lotniczej i utratą dochodów europejskich agencji służb ruchu lotniczego. Chcą być gotowe do obsługi ruchu po przywróceniu normalności, tak by w jak największym stopniu wspomagać europejską gospodarkę. Problemy ANSP pojawiły się jak
państwa członkowskie Eurocontrol uzgodniły pakiet finansowy, umożliwiający liniom lotniczym odroczenie płatności do 1,1 miliarda euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego od lutego do maja, które są należne z tytułu płatności na rzecz europejskiego sektora zarządzania ruchem lotniczym.