Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI) World zaprezentowała listę dziesięciu najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie w 2023 roku. Ranking potwierdził duże zmiany po ożywieniu międzynarodowych podróży lotniczych. Odrodzenie tego ruchu zbliżyło się do poziomu ruchu krajowego, który odbudował się najszybciej po pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.
– Globalne podróże lotnicze w 2023 roku były napędzane głównie przez sektor międzynarodowy, wzmocniony kilkoma czynnikami. Wśród nich znalazły się prognozowane korzyści z ponownego otwarcia Chin oraz rosnąca skłonność do podróżowania, pomimo warunków makroekonomicznych – powiedział Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny ACI World.
Chociaż pierwszą dziesiątkę najbardziej ruchliwych portów lotniczych zdominowało pięć amerykańskich lotnisk, a pozycję numer jeden zachował port lotniczy w Atlancie, to jednak na drugie miejsce awansowało lotnisko w Dubaju. Podium uzupełnił port lotniczy Dallas-Forth Worth. Uwagę ekspertów zwraca również awans z szesnastej na piątą lokatę portu Tokio-Haneda.
Źródło: ACI World.
Pomimo spadku rok do roku nadal kluczową rolę w światowym handlu odgrywają transporty cargo. Na pierwszym miejscu w tym rankingu utrzymało się lotnisko w Hongkongu, a ścisłą czołówkę uzupełniły porty Memphis i Szanghaj-Pudong. Tuż za podium znajdują się lotniska w Anchorage oraz Seul-Inczon. Warty odnotowania awans do czołowej "10", a konkretnie na ósme miejsce, odnotował port lotniczy Doha.
Źródło: ACI World.
– Lotniska nadal wykazują się odpornością i zdolnością adaptacji w obliczu wyzwań stawianych przez stale zmieniający się krajobraz podróży na całym świecie. Rankingi podkreślają kluczową rolę, jaką te węzły transportowe odgrywają w globalnej łączności, handlu i rozwoju gospodarczym – dodał de Oliveira.
Rankingi opierają się na danych zebranych z ponad 2600 portów lotniczych w ponad 180 krajach i terytoriach na całym świecie. Wstępne statystyki wskazują, że łączna liczba pasażerów na świecie w 2023 roku wyniosła blisko 8,5 mld. To jest wzrost o 27,2 proc. w stosunku do 2022 roku i poziom 93,8 proc. wyników sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Krajowy rynek wzrósł rok do roku o 20,2 proc. To już 96,8 proc. pułapu z 2019 roku. Rynek międzynarodowy napędzał natomiast ożywienie z tempem wzrostu rok do roku o 36,5 proc. To z kolei pozwoliło osiągnąć 90,4 proc. poziomu sprzed pięciu lat.
Dziesięć największych portów lotniczych obsługuje blisko 10 proc. światowego ruchu. 806 mln odprawionych pasażerów wygenerowało wzrost o 19,8 proc. w stosunku do 2022 roku. To również więcej o 0,7 proc. w stosunku do wyników z 2019 roku, kiedy doliczono się 801 mln podróżnych.
Wolumen lotniczych przewozów cargo zmniejszył się rok do roku o 3,1 proc. To także 4,6 proc. mniej w porównaniu z 2019 rokiem. Wolumeny obsłużonych ładunków lotniczych portów z dziesiątki stanowią blisko 26 proc. globalnych wolumenów w 2023 roku. Tutaj z kolej spadek był na poziomie 3,5 proc.
W 2023 roku doliczono się blisko 95 mln operacji lotniczych. To oznacza wzrost o 11,8 proc. w stosunku do wyników z 2022 roku i pułap 92,7 proc. w odniesieniu do poziomu sprzed pandemii. 10 największych portów lotniczych obsługuje ponad 6 proc. światowych operacji lotniczych. To wzrost o 7,4 proc. w porównaniu do wyników z 2022 roku i poziom 96,4 proc. pułapu z 2019 roku. Podium w tym przypadku otwiera lotnisko w Atlancie, a uzupełniają je porty w Chicago i Dallas.