ACI Europe opublikował nowy raport z którego wynika, że wzrost ruchu pasażerskiego w europejskich portach lotniczych zwolnił w pierwszej połowie 2019 r. do 4,3 proc. - podczas gdy ruch towarowy spadł o 3,5 proc.. Słabsze statystyki wynikają zarówno z problemów gospodarczych, jak i uziemień samolotów, opóźnień lotów i zakłóceń w zarządzaniu ruchem lotniczym (ATM).
Wzrost ruchu pasażerskiego o 4,3 proc. jest znacznie niższy w porównaniu z 6,7 proc. wzrostem w pierwszej połowie 2018 r. W tym samym czasie ruch towarowy odnotował spadek, podczas gdy w roku ubiegłym w tym samym okresie odnotował wzrost o 3,3 proc. Dyrektor generalny ACI Europe Olivier Jankovec określił wzrost ruchu pasażerskiego jako „dość odporny”, biorąc pod uwagę gospodarcze, geopolityczne i branżowe wyzwania w regionie.
- Spowolnienie wzrostu gospodarczego w Europie, wojny handlowe i Brexit nie pomagają, podobnie jak rosnące rachunki za paliwo, zakłócenia w kontroli ruchu lotniczego, konsolidacja linii lotniczych oraz uziemienia i opóźnienia w dostawach samolotów - powiedział Jankovec. - Ruchy statków powietrznych stale zwalniają - z + 6,2 proc. w grudniu zeszłego roku do zaledwie + 1,6 proc. w czerwcu. To pokazuje, jak awersyjne stały się linie lotnicze pod względem wykorzystania przepustowości i rozwoju sieci.
Ruch cargo wykazał najgorszą miesięczną wydajność od ponad siedmiu lat, ze spadkiem o 7,1 proc. w czerwcu. Spadek w ruchu towarowym jest w tej chwili naprawdę duży i nie poprawia się - powiedział Jankovec. - Nie wróży to dobrze w nadchodzących miesiącach, zwłaszcza że ruch pasażerski zwykle nie pozostaje całkowicie odizolowany od trendów w ruchu cargo.
Regionalne porty lotnicze wykazywały różne wyniki, a porty lotnicze w Unii Europejskiej (UE) odnotowały wzrost o 4,7 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2019 r., dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w Austrii, Chorwacji i Estonii oraz ponadprzeciętnemu wzrostowi na Węgrzech, Łotwie, w Luksemburgu, Polsce, Portugalii, Rumunii i Hiszpanii. Ruch spadł w Bułgarii i Szwecji i był na jednakowym poziomie w Danii, podczas gdy Belgia, Holandia, Słowenia i Wielka Brytania nie osiągnęły średniej UE. ACI Europe poinformowało, że poza UE ruch pasażerski wzrósł o 2,9 proc. w pierwszej połowie.
Wśród pięciu największych europejskich portów lotniczych Paryż Charles de Gaulle wykazał największy wzrost ruchu pasażerskiego, z 7,2 proc. wzrostem, podczas gdy Frankfurt wzrósł o 3 proc. Londyński Heathrow odnotował jedynie 1,7 proc. wzrost, a Amsterdam-Schiphol wzrósł tylko o 1,4 proc. (oba wyniki związane są z ograniczeniami przepustowości). Ruch pasażerski na lotniskach w Stambule (IST i ISL) spadł o 2 proc. Wiele większych regionalnych portów lotniczych osiągnęło dwucyfrowy wzrost ruchu pasażerskiego w pierwszej połowie, w tym Sewilla (Hiszpania) ze wzrostem o 21,4 proc., Kraków (Polska) o 19,3 proc. i Nantes (Francja) o 18,3 proc. Jednak mniejsze regionalne porty lotnicze „radziły sobie znacznie gorzej” - jak podało ACI-Europe, a ruch pasażerski wzrósł zaledwie o 1 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.