System poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej, systemy zarządzania ruchem drogowym, współpraca w transporcie lotniczym oraz Centralny Port Komunikacyjny to główne tematy rozmów, jakie odbył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk z Kim Hyun-mee, ministrem ziemi, infrastruktury i transportu Republiki Korei.
Wizyta, podczas której minister Adamczyk odwiedził Centrum Ruchu Drogowego Korea Expressway Corporation i port lotniczy Seul-Incheon, odbyła się 14 i 15 czerwca tego roku. – Polska w szybkim tempie nadrabia zaległości dotyczące infrastruktury transportu drogowego poprzez rozbudowę sieci dróg ekspresowych i autostrad – powiedział minister Adamczyk w trakcie spotkania.
Koreańskie doświadczenia w poborze opłatSzef resortu infrastruktury wyraził zainteresowanie poznaniem doświadczeń Korei w zakresie rozwiązań przy poborze opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej. Minister odwiedził siedzibę Korea Expressway Corporation – instytucji rządowej zajmującej się tymi zagadnieniami.
Strony omówiły również stan prac nad wdrażaniem nowoczesnych technologii w transporcie. W przyjętej przez polski rząd Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjęto m.in. wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, takich jak Krajowy System Zarządzania Ruchem i Wspólny Bilet. Oba projekty są w trakcie realizacji. – Z zainteresowaniem obserwujemy i doceniamy zaawansowane prace nad nowoczesnymi technologiami prowadzone w Korei – mówił minister Adamczyk.
LOT zbliża kraje– Polsko-koreańska współpraca, nie tylko w sektorze transportu i infrastruktury, jest od lat bardzo dobra. Przyczynia się do niej bezpośrednie połączenie lotnicze między Warszawą a Seulem, co niewątpliwie zbliża nasze kraje gospodarczo i kulturowo – dodał minister Adamczyk. Od października 2016 roku PLL LOT wykonują regularne połączenia lotnicze na trasie Warszawa – Seul – Warszawa. Od tego czasu zwiększono częstotliwość lotów z trzech do pięciu razy w tygodniu.
W trakcie spotkania minister Adamczyk poinformował, że polski rząd przyjął koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Polski, który będzie integrował transport lotniczy i kolejowym, a jednocześnie zostanie włączony w układ sieci drogowej. – Cieszę, że miałem możliwość zapoznać się z funkcjonowaniem lotniska Seul-Incheon. To była bardzo interesująca wizyta. Z pewnością możemy się wiele nauczyć od strony koreańskiej z doświadczeń przy budowie lotniska Seul-Incheon, które należy do najnowocześniejszych na świecie – powiedział minister.
LOT ma ambicję nie tylko stać się najczęściej wybieranym przewoźnikiem lotniczym Europy Środkowo-Wschodniej. Szansę na rozwinięcie skrzydeł, także w lotach do Dalekiej Azji, upatruje własnie w otwarciu wielkiego lotniska w Baranowie. – Rynek, o który walczymy poprzez Centralny Port Komunikacyjny, to jest rynek globalnych długodystansowych przewozów lotniczych. CPK to narzędzie globalnej konkurencji dla polskiego lotnictwa. Chcemy być
wrotami Europy dla lotów z Azji – mówił prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Rafał Milczarski, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.