Aegean Airlines potwierdziły zainteresowanie przejęciem chorwackiego przewoźnika – Croatia Airlines. Greckie linie wykazują zainteresowanie także kilkoma innymi liniami lotniczymi z regionu Bałkanów. Wcześniejsze rozmowy o przejęciu Croatii między Aegean Airlines a chorwackim rządem miały miejsce, ale nigdy się nie zakończyły.
Wiceprezes Aegean, Eftychios Vassilakis, powiedział w tym tygodniu, że przewoźnik zamierza na szerszą skalę wzmocnić swoją regionalną rolę w Europie Południowo-Wschodniej poprzez możliwe nowe przejęcia. Linie lotnicze z południa Europy kupiły już w październiku zeszłego roku 51 proc. udziałów w rumuńskim przewoźniku Animawings.
Aegean Airlines są na dobrej drodze do osiągnięcia zysku za obecny rok. Zarządzający greckim flagowcem oczekują, że obecny rok będzie pierwszym po pandemii dobrym rokiem, zarówno pod względem liczby przewiezionych pasażerów, jak i osiągniętych zysków.
Aegean Airlines badają możliwości bliższego zbliżenia się z Croatia Airlines, co może potencjalnie prowadzić do strategicznego partnerstwa między dwoma członkami Star Alliance. Tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 greckie linie potwierdziły, że złożyła niewiążącą ofertę na przejęcie chorwackiego narodowego przewoźnika. Kolejnym etapem były bezpośrednie rozmowy greckiej linii lotniczej z chorwackim rządem. Jednak proces ten został zatrzymany w marcu, gdy globalny kryzys zdrowotny uderzył w sektory lotnictwa i turystyki. We wrześniu zeszłego roku chorwacki premier, Andrej Plenković, zauważył, że negocjacje między dwoma przewoźnikami w sprawie umowy o strategicznym partnerstwie zostaną wznowione.
Aegean Airlines również uczestniczyły w poprzedniej próbie prywatyzacji Croatia Airlines, która miała miejsce w 2015 roku. Linie z Grecji przystąpiły do drugiej rundy rozmów z ówczesnym doradcą prywatyzacyjnym, czyli International Finance Corporation, jednak zmiana rządu w Chorwacji położyła kres pędowi prywatyzacyjnemu firmy. Jako linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej, Aegean mogą bez problemu nabyć większościowy pakiet w swoim chorwackim odpowiedniku.
Obaj przewoźnicy mają podobną strukturę floty. Obie linie obsługują odrzutowce z rodziny airbusa A320 i turbośmigłowe samoloty typu bombardier Dash 8. Co więcej, obaj operują na podobnych i konkurencyjnych względem siebie trasach sezonowych.
Podobieństwa między liniami w większości się kończą. Aegean, od 2013 roku aż do wybuchu pandemii COVID-19, był nieprzerwanie rentowny. Linie w 2019 roku odnotowały rekordowy zysk w wysokości 79,5 miliona euro. Linie użytkowały 64 samoloty. Z drugiej strony, Croatia Airlines odnotowały w 2019 roku stratę ponad 10 milionów euro. Przewoźnik mający główną bazę w Zagrzebiu zatrudniał 1000 pracowników, przewiózł 2,1 miliona pasażerów. Linie do obsługi swojej siatki połączeń wykorzystywały 12 samolotów, które notowały średni współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 73,6 proc.
Aegean Airlines są przykładem linii lotniczych, które efektywnie wykorzystują rozwój turystyki w swoim ojczystym kraju, czego chorwackiemu przewoźnikowi brakuje. Chorwacki minister ds. morza, transportu i infrastruktury, Oleg Butković, powiedział na początku tego miesiąca, że narodowy przewoźnik tego kraju będzie musiał przejść restrukturyzację, a po ustąpieniu skutków pandemii koronawirusa zostanie podjęta nowa próba prywatyzacji linii.
– Croatia Airlines miały problemy jeszcze przed Covidem. Przed wystąpieniem zagrożenia zdrowotnego linie lotnicze znajdowały się w końcowej fazie pozyskiwania partnera strategicznego. Mieliśmy dwie bardzo poważne oferty, ale pandemia wstrzymała wszelkie działania. Spodziewamy się, że wraz z powrotem do normalności działalność Croatia Airlines ustabilizuje się, ale nie w całości. Wyzwaniem pozostaje znalezienie partnera strategicznego. Jeśli nam się nie uda, to państwo będzie za to odpowiedzialne – powiedział Butković, cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.