Linie Aer Lingus odebrały wczoraj (18 grudnia) w Hamburgu pierwsze dwa airbusy A321XLR. Pierwszy nich pojawił się w Dublinie popołudniu, a drugi wieczorem. Irlandzki przewoźnik jest drugim na świecie, który odebrał najnowszy wariant A321neo o dalekim zasięgu.
Pierwotnie irlandzka linia miała być pierwszym operatorem, który otrzyma wąskokadłubowca dalekiego zasięgu. Jednak przez spór płacowy z pilotami tak się nie stało. Wtedy na pierwsze miejsce wskoczyła hiszpańska
Iberia, która przejęła pierwszeństwo odbioru od linii Aer Lingus i pod koniec października br.
odebrała pierwszego A321XLR. Jednak wszystko zostaje w rodzinie, bo w końcu tak czy siak pierwszym klientem (launch customer) tego samolotu jest grupa International Airlines Group (IAG), spółka macierzysta linii British Airways, Iberia, Aer Lingus, LEVEL oraz Vueling.
Najnowsze i pierwsze dwa odebrane airbusy A321XLR dla Aer Lingusa, to maszyny o numerach seryjnych MSN 11348 i MSN 11590 oraz rejestracjach EI-XLR i EI-XLT wyprodukowane w zakładach Airbusa w Hamburgu. Oba samoloty są napędzane silnikami CFM International LEAP-1A33X.
Nowe A321XLR zabierają na pokład 184 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji pokładu: 16 w klasie biznes (2-2) oraz 168 w klasie ekonomicznej (3-3). Na pokładzie na pasażerów czekać będzie nowoczesny wystrój kabiny
Airspace by Airbus, Wi-Fi oraz najnowszy system rozrywki pokładowej (IFE) firmy Panasonic z ekranami 4K. Aer Lingus poinformował, że wykorzysta możliwości dalekiego zasięgu A321XLR do obsługi takich amerykańskich miast jak Minneapolis,
Nashville i Indianapolis.
Zamówienie od IAG
Aer Lingus będzie posiadać łącznie sześć airbusów A321XLR (
zamówienie IAG dla Aer Lingusa i Iberii). Zamówienie było częścią szerszej strategii umożliwiającej Aer Lingusowi rozszerzenie swojej siatki połączeń w Kanadzie i na wschodnim wybrzeżu USA.
Flota linii
Obecnie flota Aer Lingusa składa się z 56 airbusów: 29 A320, czterech A320neo, ośmiu A321LR, dwóch A321XLR, trzech A330-200 oraz 10 A330-300. Linia obecnie oczekuje na dostawę ośmiu airbusów: czterech A320neo oraz czterech A321XLR.
A321XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".