Linia Aer Lingus odebrała w piątek (26 lipca) w Hamburgu pierwszego z ośmiu zamówionych airbusów A321LR. Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika jest leasingowana od firmy Air Lease Corporation (ALC) a napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP 1A.
Pierwszy A321neo Long Range linii Aer Lingus (EI-LRA) zabiera na pokład 184 pasażerów w układzie dwóch klas podróży: 16 w klasie biznes (2-2/1-1) oraz 168 w klasie ekonomicznej (3-3). Odświeżona kabina A321LR oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności. Nowe samoloty zastąpią wszystkie boeingi B757-200 we flocie. Do 2021 Aer Lingus chce zostać linią użytkującą tylko samoloty Airbusa.
Obecnie flota linii Aer Lingusa składa się z 57 samolotów: 34 airbusów A320, trzech A321, jednego A321LR, pięciu A330-200, ośmiu A330-300, czterech boeingów B757-200 oraz dwóch BAe Avro RJ85. Przewoźnik oczekuje na dostawę 22 airbusów: siedmiu A321LR, sześciu A321 XLR, czterech A330-300 oraz pięciu A350-900.
Trasy na których polecą nowe Airbusy A321LR linii Aer Lingus-
Dublin – Hartford (od 2 sierpnia)
-
Dublin – Waszyngton (od 29 października)
-
Dublin – Philadelphia (od 1 listopada)
-
Dublin – Londyn Heathrow (od 1 listopada poranna rotacja EI154/155)
-
Dublin – Newark (od 13 lutego do 10 marca 2020)
-
Shannon – Londyn Heathrow (od 29 marca 2020 r. trzy rotacje tygodniowo EI380/381)
– Pojawienie się nowej generacji samolotów jest ważnym momentem dla naszej linii i naszych pasażerów pod wieloma względami. Airbus A321LR reprezentuje to, co dla Aer Lingus jest ważne dzisiaj i do czego dążymy w nadchodzących latach. Wzmacnia naszą pozycję lidera w dziedzinie zrównoważonych przewozów transatlantyckich, oferując jednocześnie naszym pasażerom lepsze doświadczenie podróżowania na pokładzie – powiedział Sean Doyle, prezes Aer Lingus.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych dziś na rynku dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki dalekodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Na pokład może zabrać od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.