Aer Lingus został potwierdzony jako pierwszy użytkownik (launch operator) airbusa A321XLR, który ma wejść do służby w trzecim kwartale tego roku. Pierwszy A321XLR z charakterystyczną koniczyną na ogonie został w ostatnich dniach wypatrzony przez jednego z fotografów lotniczych w zakładach Airbusa w Hamburgu.
Adrian Dunne, dyrektor handlowy irlandzkiej linii, opublikował wypowiedź w mediach społecznościowych, w której stwierdził, że "przygotowania do wprowadzenia pierwszego samolotu do służby są zaawansowany i pierwszy z nich trafi do Aer Lingus". O tym, że irlandzka linia może odebrać pierwszego A321XLR pisaliśmy w artykule "
Dostawa A321XLR opóźniona do III kw. 2024. Aer Lingus pierwszym odbiorcą?".
Pierwszy XLR jaki trafi do przewoźnika, to samolot o numerze seryjnym MSN 11348, który w momencie dostawy otrzyma rejestrację EI-XLR. W tym roku przewoźnik ma otrzymać łącznie dwie takie maszyny.
Zamówienie od IAG
Aer Lingus będzie posiadać łącznie sześć airbusów A321XLR (
zamówienie IAG dla Aer Lingusa i Iberii). Według wstępnych informacji będą one wyposażone w dwuklasową konfigurację pokładu: klasę biznes z rozkładanymi fotelami do pozycji leżącej oraz klasę ekonomiczną. Zamówienie było częścią szerszej strategii umożliwiającej Aer Lingusowi rozszerzenie swojej siatki połączeń w Kanadzie i na wschodnim wybrzeżu USA.
Obecnie flota Aer Lingusa składa się z 54 airbusów: 29 A320, czterech A320neo, ośmiu A321LR, trzech A330-200 oraz 10 A330-300. Linia obecnie oczekuje na dostawę 10 airbusów: czterech A320neo oraz sześciu A321XLR.
Rodzina A320neo
Do końca stycznia 2024 r. łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 354 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4122 A320neo, 6171 A321neo), to około 61 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 189 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 911 A320neo oraz 1 261 A321neo.
Więcej na temat A321XLR można przeczytać w artykule "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?".