AerCap anulował zamówienie 15 boeingów 737 MAX, co dodatkowo zmniejszyło portfel zamówień Boeinga w związku ze spowolnieniem spowodowanym pandemią COVID-19. To już kolejne anulowanie MAX-ów. W ostatnich miesiącach taką decyzję podjęły m.in. firma Avolon, BOC, brazylijskie linie GOL czy Qatar Airways.
Linie lotnicze i firmy leasingowe na całym świecie dokonały ponownej oceny swoich zamówień boeingów 737 MAX po tym, jak samoloty tego typu są uziemione od 16 miesięcy. Pojawiło się wiele anulacji o których pisaliśmy w artykułach "
Koronawirus. Piętrzą się anulacje zamówień Boeing MAX-ów", "
Boeing w kwietniu bez zamówień. Liczba anulacji MAX-ów rośnie", "
GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX" czy "
Qatar Airways rezygnuje z zamówienia boeingów B737" ponieważ w tym czasie nie dostarczono żadnego samolotu. Teraz do tego grona dołącza AerCap, który chce anulować część samolotów 737 MAX z powodu COVID19 i braku dostaw. Jak dotąd Boeing stracił w tym roku blisko 390 zamówień na samoloty MAX, z czego 270 odwołanych zostało od największych leasingodawców.
W czwartek (29 lipca) leasingowy gigant samolotowy, firma AerCap, anulowała zamówienia na 15 uziemionych boeingów B737 MAX. Po zmniejszeniu zamówienia AerCap pozostało do odebrania jeszcze 80 737 MAX, a do tej pory największy na świecie lessor odebrał pięć MAX-ów. Warto dodać, że leasingodawca posiada flotę aż 1357 samolotów.
AerCap poinformował, że w tym miesiącu osiągnął porozumienie z Boeingiem w sprawie restrukturyzacji portfela zamówień na samoloty 737 MAX, anulując 15 zamówionych samolotów. Lessor poinformował, że w przypadkach, gdy najemcy mają prawo do anulowania leasingu, ma prawo anulować odpowiednie zamówienia na dostawę tych samolotów.
Ponad 16 miesięcy temu, 13 marca 2019 r., zostały ostatecznie i globalne uziemione wszystkie Boeingi B737 MAX. Decyzja była podjęta po kolejnej katastrofie tej maszyny jaka wydarzyła się kilka dni wcześniej, a dokładnie 10 marca 2019 r., kiedy rozbił się 737 MAX 8 linii Ethiopian Airlines. Eksperci i analitycy branży lotniczej twierdzili, że linie lotnicze muszą się przygotować na bardzo długie opóźnienia powrotu 737 MAX, ponieważ FAA i EASA zobowiązały się rozwiązać wszystkie znalezione kwestie dotyczące bezpieczeństwa, zanim pozwolą samolotom wrócić do wykonywania rejsów z pasażerami. No i niestety doczekaliśmy się rocznicy. Więcej na temat całej sytuacji z B737 MAX w naszym podsumowaniu "
To już rok od globalnego uziemienia Boeinga 737 MAX".
W ostatnim czasie pojawiła się informacja, że amerykański producent samolotów, Boeing, na koniec czerwca planuje ważny oblot certyfikacyjny modelu 737 MAX. Zapowiadany lot certyfikacyjny byłby ważnym krokiem przed powrotem do służby tych samolotów. W drugie połowie lipca br. pojawiła się informacja, że "
B737 MAX wróci do latania najwcześniej w połowie października".