AerCap Holdings ogłosił w ostatnich dniach, że osiągnął porozumienie z Turkish Airlines w sprawie leasingu trzech nowych boeingów B787-9 oraz 25 B737 MAX 8, a także przedłużył leasing sześciu obecnie użytkowanych airbusów A330-200. Dostawy nowych samolotów zaplanowano na lata 2024-2026.
- AerCap z wielką przyjemnością ogłasza kolejną znaczącą transakcję z naszym długoterminowym partnerem, Turkish Airlines. Samoloty te pomogą tureckiej linii w dalszym rozwoju ich i tak już rozległej sieci połączeń, jednocześnie poprawiając wydajność operacyjną całej floty. Chciałbym podziękować Ahmetowi Bolatowi i Leventowi Konukcu oraz zespołowi zarządzającemu Turkish Airlines za zaufanie, jakim obdarzyli AerCap. Z niecierpliwością czekamy na dalsze budowanie naszego silnego partnerstwa w miarę dostarczania tych samolotów - powiedział Aengus Kelly, dyrektor generalny AerCap.
Warto wspomnieć, że linie
Turkish Airlines zamierzały w czerwcu br. dokonać zamówienia na aż 600 nowych samolotów. Największy w historii zakup statków powietrznych miał zostać ogłoszony na zbliżającym się dorocznym walnym zgromadzeniu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych, które miało miejsce w Stambule. Zamówienie miało być podzielone między samoloty produkcji zarówno Airbusa, jak i Boeinga. Dyrektor generalny Turkish Airlines, wykluczał wtedy zakup B777X, a do obsługi tras do Australii, linie na 99 proc., miały zamówić A350-1000ULR. Jednak wybory prezydenckie w Turcji odbywające się pod koniec maja br. nieco pokrzyżowały te plany Turkishowi. Dlatego obecnie przewoźnik ratuje się podpisywaniem umów z lessorami na wczesne sloty produkcyjne.
- Dysponujemy unikalną siatką połączeń, która jest największa na świecie pod względem liczby obsługiwanych krajów. Latamy do większej liczby międzynarodowych miejsc docelowych niż jakakolwiek inna linia lotnicza, a aby wzmocnić tę pozycję, zawsze koncentrujemy się na rozbudowie naszej floty. W tym miejscu chcielibyśmy podziękować naszemu partnerowi, firmie AerCap i cieszymy się, że możemy wzmocnić naszą owocną współpracę z nim poprzez te projekty leasingowe - powiedział Levent Konukcu, dyrektor Turkish Airlines ds. inwestycji i technologii.
Według wstępnych danych trzy Dreamlinery zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2024 r., natomiast dostawy nowych MAX-ów rozłożone są na lata 2024 - 2026, gdzie 10 z nich przyleci w 2024 r. , 10 w 2025 r. oraz pięć w 2026 r.
Flota Turkisha
Grupa Turkish Airlines, wraz z linią AnadoluJet, posiada ponad 400 samolotów w swojej flocie komercyjnej i obsługują ponad 260 miast na całym świecie. Linia dysponuje flotą złożoną zarówno z samolotów Airbusa, jak i Boeinga. Posiadając jedną z najmłodszych flot na świecie, linia dąży do zwiększenia oszczędności paliwa poprzez wzbogacenie swojej floty o samoloty nowej generacji.
Flota grupy składa się z 426 maszyn: sześciu airbusów A319, 17 A320, ośmiu A320neo, 72 A321, 54 A321neo, 21 A330-200, 36 A330-300, 14 A350-900, 95 boeingów B737-800, 15 B737-900ER, 30 B737 MAX 8, pięć B737 MAX 9, ośmiu B777F, 35 B777-300ER i 20 B787-9. Turkish oczekuje na dostawę 98 samolotów: 38 airbusów A321neo, 22 A350-900, 25 boeingów 737 MAX 8 i 13 B787-9 Dreamliner.