Największy na świecie leasingodawca samolotów, AerCap, zwiększył swoje łączne przychody o 36 proc. w drugim kwartale br. Całkowite przychody za drugi kwartał wyniosły 1,67 mld dolarów w porównaniu z 1,23 mld osiągniętym w ubiegłym roku w tym samym okresie. AerCap zrealizował 184 transakcje, w tym 125 umów najmu, 16 zakupów i 43 sprzedaży. Lessor poinformował, że negatywny wpływ na czynsze dzierżawy miała utrata przychodów z rosyjskich samolotów. Wynajmujący uważa, że nastąpi więcej zakłóceń w łańcuchu dostaw dla producentów samolotów, co zwiększy popyt na samoloty leasingowane.
W pierwszym półroczu tego roku łączne przychody irlandzkiego leasingodawcy, AerCap, wyniosły 3,46 mld dolarów, podczas gdy w pierwszych sześciu miesiącach zeszłego roku firma wygenerowała 2,32 mld dolarów, co stanowiło 46 proc. zysku. Odzwierciedlając gwałtowny wzrost ruchu lotniczego i przejęcie innego dzierżawcy samolotów – GECAS, przychody pochodzące z leasingu w pierwszej połowie 2022 roku wyniosły 3,3 mld dolarów w porównaniu z dwoma miliardami zanotowanymi w zeszłym roku.
Stało się tak pomimo zmniejszenia przychodów z dzierżawy o 52 mln dolarów, co ma związek z utraconymi przychodami z samolotów, które były dzierżawione przez rosyjskie linie lotnicze. AerCap odnotował skorygowany zysk netto w wysokości 464 mln dolarów za II kwartał i miliard dolarów osiągniętych w pierwszym półroczu obecnego roku. W marcu AerCap złożył roszczenie ubezpieczeniowe o wartości 3,5 miliarda dolarów. Do tej pory leasingodawca nie przedstawił żadnych aktualnych informacji na temat tego procesu, ani na temat 113 samolotów i 11 silników, które pozostają w Rosji.
AerCap posiada portfolio ponad 1800 samolotów, 900 silników i 300 helikopterów. Lessor posiada zamówienia na kolejne 460 nowych samolotów i ma łączne aktywa o wartości około 70 miliardów dolarów. Patrząc na posiadana flotę samolotów i na zamówione nowe maszyny, najpopularniejszym samolotem jest airbus A320neo, który stanowi 29 proc. całej floty lessora. Ogólnie samoloty z rodziny A320 stanowią 51 proc. wszystkich maszyn, boeingi B737NG/MAX odpowiadają za 26 proc. posiadanych samolotów. Sześć proc. samolotów we władaniu AerCap to Dreamlinery. Inne typy statków powietrznych, które w swoim portfolio posiada leasingodawca z Irlandii to airbusy A220, A330, A350, boeingi B757, B767, B777, embraery E190/195 E2 i E-Jets, ATR-y 72 i bombardiery Q400.
Dziennie odbywa się 75 tys. lotów
– W pełni spodziewamy się, że kiedy międzynarodowe podróże do Chin zostaną w pełni ponownie otwarte, nastąpi ogromny wzrost popytu, co jeszcze bardziej zwiększy popyt zarówno na samoloty szerokokadłubowe, jak i wąskokadłubowe. Widzieliśmy to kilka miesięcy temu, kiedy USA zrezygnowały przy wjeździe z obowiązkowych testowe na COVID-19 – powiedział dyrektor generalny AerCap, Aengus Kelly.
Kelly dodał, że globalny ruch pasażerski w czterech głównych regionach świata [Europa, Ameryka Północna, Chiny i Azja-Pacyfik, bez Chiny] wzrósł do około 75 tys. lotów dziennie na początku sierpnia. Prezentacja przygotowana przez AerCap wykazała wzrost o 11 tys. lotów dziennie w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w porównaniu z poziomem z 2019 rokiem. Ruch lotniczy w Ameryce Północnej i Europie jest na poziomie 82 proc., ruch w Azji-Pacyfiku osiągnął 73 proc.
W zamkniętych w dalszym ciągu dla lotów międzynarodowych Chin ruch lotniczy wynosi 74 proc. w porównaniu z wynikami jakie notowało Państwo Środka w 2019 r. Pomimo surowych ograniczeń związanych z COVID-19, codzienne loty w Chinach wzrosły z około czterech tysięcy do 11 tys. w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Dwadzieścia pięć krajów powyżej poziomu pasażerów w 2019 r.
Kelly powiedział, że Ryanair jest dobrym przykładem, przewożąc o dziewięć proc. więcej pasażerów w drugim kwartale 2022 r. w porównaniu z drugim kwartałem 2019 r. – Wiele linii lotniczych nie doceniło podstawowej siły popytu na podróże, dokonując nadmiernej korekty w dół i teraz grają w nadrabianie zaległości, i to ponownie pokazuje, jak bardzo ludzie chcą i muszą podróżować. Liczba krajów, które przekroczyły poziom ruchu w 2019 r., wzrosła ponad dwukrotnie od początku roku. Teraz jest ich 25. Mocno wierzę, że jak granice zostaną w pełni otwarte, zobaczymy takie samo odbicie w podróżach międzynarodowych, jakie widzieliśmy na rynkach krajowych – dodał Kelly.
Dzięki ponad 300 klientom rozsianym po całym świecie, AerCap posiada gruntowną wiedzę na temat tego, gdzie i jak używane są jego samoloty. Wynajmujący uważa, że nastąpi więcej zakłóceń w łańcuchu dostaw dla producentów samolotów, co zwiększy popyt na samoloty leasingowane. Bazując na problemach w łańcuchu dostaw części i ożywieniu popytu na podróże lotnicze, leasingodawca przewiduje bardzo dobre, pod względem wyników, kolejne kwartały. – Nie ma wątpliwości, że leasing rośnie znacznie szybciej niż oczekiwałem przed pandemią – powiedział Kelly analitykom po ujawnieniu wyników firmy za drugi kwartał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.