Linie lotnicze Aeroméxico zostały najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata w 2024 roku. Na podiom globalnego rankingu uplasowały się także Saudia i Delta Air Lines. Europę w czołowej „10” reprezentowały linie Iberia i SAS, a Polskie Linie Lotnicze LOT zajęły dziewiątą lokatę w rozdaniu przewoźników ze Starego Kontynentu.
Kilka dni temu zakończył się rok 2024, a linie lotnicze Aeroméxico zostały uznane za najpunktualniejszego operatora lotniczego świata, wykonawszy 196 911 rejsów i notując „terminowość” przylotów na poziomie 86,70 proc. Zwycięzca notowania listopadowego zajął drugie miejsce. Linie Saudia zrealizowały 192 560 lotów, a „o czasie” do portu docelowego przyleciało 86,35 proc. samolotów. Najniższe miejsce na podiom przypadło Delta Air Lines. Przewoźnik ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej wykonał 1 712 529 operacji, przy odnotowaniu 83,46-proc. terminowości.
Czwartą i piątą lokatę zajęły odpowiednio linie LATAM Airlines i Qatar Airways, które zrealizowały odpowiednio 551 885 i 200 230 operacji lotniczych. Samoloty południowoamerykańskiego przewoźnika w porcie docelowym wylądowały zgodnie z rozkładem w 82,89 proc. przypadków, a w przypadku katarskich linii było to 82,83 proc. Pozostałe miejsca w najlepszej „10” globalnego rankingu zajęli następujący operatorzy: Azul (liczba lotów: 321 996; terminowość: 82,42 proc.), Avianca (263 022; 81,80 proc,), Iberia (183 268; 81,58 proc.), SAS (217 998; 81,40 proc.) i United Airlines (1 615 085; 80,93 proc.).
Iberia Express europejskim liderem
Najbardziej „punktualnym” operatorem okazały się Iberia Express, które zrealizowały 44 140 lotów i które odnotowały terminowość na poziomie 84,69 proc. Drugie miejsce w rankingu linii ze Starego Kontynentu przypadło spółce-matce hiszpańskiego operatora. Przewoźnik wykonał 183 268 rejsów, a 81,58 proc. przylotów odbyło się „o czasie”. Najniższe miejsce na podium przypadło liniom SAS – skandynawski operator, zrealizowawszy 217 998 operacji, osiągnął punktualność na poziomie 81,40 proc.
Dalsze miejsca w czołowej „10” Europy zajęły linie: Vueling (223 567; 81,20 proc.), Norwegian (84 585, 79,23 proc.), Air Europa (67 776; 78,99 proc.), Austrian Airlines (120 459; 78,72 proc.), Brussels Airlines (64 207; 77,77 proc.). Dziewiątą lokatę przypadła Polskim Liniom Lotniczym LOT, które wykonały łącznie 101 408 lotów, odnotowawszy terminowość przylotów na poziomie 77, 72 proc. Ostatnie miejsce zajęły Norwegian Air Sweden. Niskokosztowy przewoźnik zrealizował 65 318 rejsów, a do portu docelowego „o czasie” przyleciało 76,04 proc. samolotów.
Inne regiony świata
W Ameryce Południowej najbardziej punktualny przewoźnikiem były Copa Airlines, podczas gdy w Ameryce Północnej taki tytuł przypadł Delta Air Lines. W Azji i Pacyfiku Japan Airlines udało się odnotować najlepszą „terminowość” przylotów. Z kolei FlySafair wygrał ranking linii z regionu Bliskiego Wschodu i Afryki. Najwięcej samolotów „o czasie” do portów docelowych, wśród linii niskokosztowych, przyleciało z malowaniem Iberia Express.
Comiesięczne wyniki w 2024 roku
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia. Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały
meksykańskie linie lotnicze Aeromexico. Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem
na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways. W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem
tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując najlepszą „terminowość”
również w maju.
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianę, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się
saudyjskie linie lotnicze Saudia, które utrzymały pozycję lidera globalnego rankingu
również w lipcu.
W sierpniu, po dwóch miesiącach, przewoźnik z Królestwa Saudów stracił na rzecz
największych linii lotniczych z Meksyku miano najbardziej punktualnego operatora na świecie.
Aeroméxico utrzymały pozycję lidera również w dziewiątym miesiącu roku. Podobnie było w październiku, lecz
listopadowe rozdanie przyniosło zmianę na pozycji lidera terminowości realizacji operacji lotniczych na świecie, gdyż najbardziej punktualnym przewoźnikiem okazały się linie Saudia.