Grupa Air France-KLM poinformowała wczoraj (17 grudnia), że zamówiła 100 samolotów z rodziny airbusa A320neo wraz z prawem zakupu dodatkowych 60 samolotów tego typu. Maszyny trafią do linii KLM oraz Transavia gdzie będą zastępować boeingi 737 NG. Grupa AF-KLM podpisała także list intencyjny w sprawie zakupu czterech airbusów A350F dla Air France Cargo.
O tym, że Airbus zbliża się do możliwego przełomu w konkursie na nowe samoloty KLM-u, potencjalnie wypierając Boeinga jako dostawcę odrzutowców średniodystansowych dla przewoźnika pisaliśmy, na bazie depeszy Reutersa, w ubiegłym tygodniu w artykule "
Airbus przejmuje prowadzenie w konkursie na nowe samoloty dla linii KLM". Teraz wiemy, że tak też się stało i 16 grudnia 2021 r. zarząd Air France-KLM podjął decyzję o realizacji celu całej grupy, jakim jest poprawa wyników ekonomicznych i środowiskowych poprzez wprowadzenie samolotów nowej generacji. W ten sposób grupa AF-KLM wykazała również zdolność do wykorzystania synergii zakupowych dotyczących floty. To już druga linia lotnicza, którą w ciągu tygodnia stracił Boeing jeżeli chodzi o flotę regionalną i średniodystansową. W ostatnim czasie australijski Qantas podjął decyzję o wymianie swojej floty boeingów B717 i B737 na
nowe airbusy z rodziny A320neo i A220.
Zamówienie 100 airbusów z rodziny A320neo
Grupa Air France-KLM zdecydowała się zamówić 100 samolotów z rodziny A320neo. Umowa zawiera także prawa zakupu 60 dodatkowych samolotów tego typu. Nowe samoloty zmodernizują i odmłodzą floty linii KLM i Transavia Netherlands, także odnowią i rozszerzą flotę Transavia France. Zamówienie obejmuje zarówno airbusy A320neo jak i A321neo, ale na razie brak szczegółów jak zostanie ono podzielone. Pierwsze dostawy spodziewane są w drugiej połowie 2023 r., a szczegóły dotyczące konfiguracji kabin pasażerskich zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Korzystając z najnowszych innowacji technologicznych, samoloty z rodziny A320neo oferują najlepsze osiągi w swojej kategorii dla potrzeb sieciowych linii lotniczych wchodzących w skład grupy AF-KLM. W porównaniu z samolotami poprzedniej generacji oferują redukcję kosztów jednostkowych o ponad 10 proc., a także 15 proc. zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2. Ich ślad akustyczny jest również o 50 proc. niższy.
Odnowa floty to pierwszy krok redukcji emisji CO2 ze skutkiem natychmiastowym. Obok stosowania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) jest to jeden z filarów trajektorii dekarbonizacji całej grupy, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. i -50 proc. emisji CO2 na pasażera/km do 2030 r., czyli -15 proc. w wartościach bezwzględnych.
Nowe samoloty będą obsługiwać głównie trasy średniodystansowe w Europie, w szczególności z Amsterdamu - hubu linii KLM i głównej bazy Transavia Netherlands oraz z Paryża Orly, głównej bazy Transavia France.
AF-KLM stawia także na airbusy w wersji cargo
Grupa Air France-KLM podpisała również list intencyjny (LOI) w sprawie zakupu czterech airbusów A350F – z prawem zakupu kolejnych czterech maszyn tego typu. W kontekście stałego i zrównoważonego wzrostu popytu na cargo lotnicze, zamówienie to zwiększy zdolności przewozowe Air France Cargo. Grupa Air France-KLM będzie jednym z pierwszych operatorów, którzy będą obsługiwać
loty cargo nowym A350F. Prawdopodobnie nowe maszyny zastąpią obecnie użytkowane boeingi B747-400F. Warto dodać, że Air France użytkuje obecnie 12 z 38 zamówionych pasażerskich A350-900, co jeszcze bardziej uwspólni użytkowaną flotę.
- Te ewolucyjne zamówienia postawią linie lotnicze naszej grupy na drodze do lepszych wyników, jednocześnie przyspieszając naszą trajektorię dekarbonizacji. Jest to duży krok naprzód dla KLM, Transavii i Air France, które będą korzystać z najlepszych dostępnych samolotów dostosowanych do potrzeb ich siatki połączeń. Znakomite osiągi całej rodziny A320neo oraz nowego A350F, które są cichszymi, bardziej paliwooszczędnymi i bardziej opłacalnymi samolotami, sprawiają, że są one najlepszym wyborem dla długoterminowego rozwoju naszej floty. Będą one miały zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia naszych ambitnych celów, w tym zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. - powiedział Benjamin Smith, dyrektor generalny Air France-KLM Group.
Obecnie flota grupy AF-KLM, w skład której wchodzą linie Air France, HOP!, KLM Cityhopper, KLM, Martinair, Transavia oraz Transavia France, składa się z 517 samolotów: czterech airbusów A220-300, 15 A318, 30 A319, 43 A320, 19 A321, 26 A330, 12 A350-900, 14 boeingów B737-700, 120 B737-800, pięciu B737-900, czterech B747-400F, 36 B777-200ER, 59 B777-300ER, dwóch B777F, 23 B787-9, pięciu B787-10, 14 CRJ1000, siedmiu embraerów E195-E2, 15 E170, 17 E175 oraz 47 E190.