Linia Air Algerie podpisała w czwartek (1 czerwca) umowę z Airbusem dotyczącą zakupu siedmiu samolotów szerokokadłubowych. Przewoźnik zamówi airbusy A330neo oraz A350-100, aby zwiększyć ofertę lotów dalekodystansowych oraz wesprzeć plany rozwoju floty.
Air Algérie zamówiły dokładnie siedem samolotów: pięć A330-900 i dwa A350-1000, których dostawy rozpoczną się w połowie 2025 r. Przewoźnik nie ujawnił jeszcze dokładnych konfiguracji pokładu, ale stwierdził w komunikacie dla mediów, że A330-900 będą mogły zabrać na pokład od 280 do 320 pasażerów, a A350-1000 od 350 do 450 pasażerów. Dzięki temu linia będzie mogła w pełni wykorzystać wszechstronność produktów Airbusa, obsługując loty na różnych trasach wewnątrz Afryki oraz tych międzykontynentalnych.
Odnowienie floty Air Algérie zostało zatwierdzone przez rząd Algierii w kwietniu br. i obejmuje dostawę 25 nowych samolotów podzielonych między dwóch producentów: Airbusa i Boeinga. Na razie wiadomo, że linia podpisała wiążące zamówienie na osiem boeingów 737 MAX 9 oraz siedmiu siedmiu szerokokadłubowych maszyn Airbusa. To działanie kończy początkową fazę pełnego zakupu nowych samolotów przez Air Algérie. Przewoźnik spodziewa się zakontraktować pozostałe 10 dodatkowych samolotów w formie umów leasingu, aby dokończyć odnowę swojej floty, która obecnie ma średnio 15 lat.
A330neoAirbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. Nowe maszyny w wersji -900 zabierają 10 pasażerów więcej niż A330-300, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony jest o 400 mil morskich (740 km). Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19. Do tej pory zamówiono 1774 samoloty z rodziny A330, w tym 288 A330neo: 11 A330-800 oraz 277 A330-900. Do tej pory dostarczono 1565 maszyn z rodziny A330, w tym
101 A330neo: siedem A330-800 oraz 94 A330-900.
A350-1000A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie i silniki. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km. Do końca maja 2023 r. rodzina A350 zebrał zamówienia na 967 samolotów A350: 755 A350-900, 173 A350-1000 oraz 39 maszyn A350F. Program w końcu zbliża się do magicznej liczby 1000 sprzedanych samolotów. Do 20 maja br. francuski producent dostarczył 530 maszyn 40 liniom lotniczym: 461 A350-900 oraz 69 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (62), Qatar Airways (53) oraz Cathay Pacific (46). Warto także dodać, że jubileuszowa
500. maszyna A350 została dostarczona pod koniec września 2022 r.
Air Algerie - francuskie, prywatne, dziś państwowe
Air Algerie zostały założone w 1947 r. we francuskiej Algierii jako Compagnie General des Transports Aeriens (CGTA). W 1953 r., po połączeniu z inną francuską linią, spółka funkcjonowała pod nazwą CGTA Air Algerie. Po zdobyciu niepodległości przez Algierię w 1963 r. rząd w Algierze przejął 51 proc. udziałów w linii. W 1972 r. rząd Algierii odkupił udziały pozostające w rękach Air France i stał się całkowitym właścicielem przewoźnika. Od 1997 r. linia jest spółką handlową. Rząd w Algierze pozostaje 100-proc. właścicielem. Air Algerie nie udostępniają regularnie wyników finansowych. Ostatnie opublikowane na stronie linii wyniki pochodzą z 2018 r. Linia straciła wtedy ponad 2,6 mld dinarów (ok. 80 mln zł).
Flota przewoźnika Obecnie flota Air Algerie składa się z 55 samolotów: 15 ATR-ów 72-500/600, ośmiu airbusów A330-200, pięciu boeingów B737-600, dwóch B737-700 combi oraz 25 B737-800. Linia oczekuje na dostawę 15 samolotów: pięciu airbusów A330-900neo, dwóch A350-1000 oraz ośmiu boeingów B737 MAX 9.