Linie lotnicze Air Arabia, pierwsze i największe tanie linie lotnicze na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej, odnotowały w zeszłym roku rekordowy zysk netto. Przewoźnik zarobił 327 mln dolarów. To prawie dwukrotnie więcej niż w 2021 roku, kiedy niskokosztowiec zarobił 196 mln. Obrót przewoźnika wyniósł 1,2 mld dolarów, co stanowiło wzrost w stosunku do 871 mln odnotowanych rok wcześniej.
Osiągnięte w 2022 roku wyniki finansowe i operacyjne były mocno wsparte wzrostem liczby pasażerów przekraczającym poziomy sprzed pandemii. W związku z pozytywnym sprawozdaniem finansowym za 2022 r. zarząd spółki zaproponował wypłatę dywidendy pieniężnej w wysokości 0,04 dolara za akcję, co odpowiada 15-proc. udziałowi w całym kapitale. Proponowana wypłata dywidendy oczekuje na potwierdzenie przez akcjonariuszy Air Arabii, które zostanie ustalone na dorocznym walnym zgromadzeniu spółki.
– Rekordowa rentowność Air Arabia w 2022 roku jest uważana za najlepszą w historii operacyjnej firmy. Niezwykłe wyniki operacyjne i finansowe odzwierciedlają solidny model biznesowy przewoźnika, jego zespół zarządzający, a także ambitną strategię rozwoju. Chociaż zeszły rok nadal był pełen wyzwań, branża lotnicza zaczęła wracać do normalności, ponieważ linie lotnicze i lotniska na całym świecie odnotowały szybsze ożywienie w ruchu, po spadku popytu spowodowanym pandemią – powiedział Szejk Abdullah Bin Mohammad Al Thani, prezes Air Arabia.
Z oferty lotniczej przewoźnika skorzystało w roku ubiegłym ponad 12,8 mln pasażerów, co stanowi 90-proc. wzrost w porównaniu z 6,8 mln podróżnych, których linie przewiozły w 2021 roku, Air Arabia oferuje loty ze swojego głównego hubu, który zlokalizowany jest w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale także Abu Zabi, gdzie linie w dalszy ciągu rozwijają ofertę, konkurując z emiracką spółką Wizz Aira. Tanie linie oferują także loty w Maroku, Egipcie, Armenii i Pakistanie. Wskaźnik wypełnienia miejsc (Load Factor), na rejsach w całej sieci połączeń, za zeszły roku wyniósł powyżej 80 proc.
– Grupa Air Arabia utrzymała dynamiczny wzrost w całym 2022 roku zwiększając wielkość floty i dodając nowe trasy w swojej globalnej siatki połączeń, jednocześnie uruchamiając operacje swoich najnowszych linii lotniczych, spółek joint-venture, w Armenii i Pakistanie – dodał Al Thani.
Wyniki czwartego kwartału potwierdzają rekordowy wzrost
Tanie linie odnotowały w czwartym kwartale ubiegłego roku zysk netto w wysokości 97 mln dolarów, co jednak stanowiło niewielki spadek w porównaniu z tym samym kwartałem 2021 roku, kiedy linie zarobiły 127 mln. Mimo to, linie Air Arabia nadal zaraportowały przewiezienie ponad 3,6 mln pasażerów, co oznacza 44-proc. wzrost w porównaniu z 2,5 mln podróżnych, którzy skorzystali z oferty przewoźnika w 2021 roku. Średni współczynnik zajętości miejsc w tym okresie wyniósł imponujące 79 proc., co odzwierciedla stabilne ożywienie popytu na podróże lotnicze.
– Solidne wyniki czwartego kwartału i całego roku były wspierane przez środki kontroli kosztów przewoźnika, wysokie marże rentowności i wyższy popyt na produkt zorientowany na wartość. Pozostajemy zaangażowani w oferowanie naszym klientom najlepszych ofert podróży, jednocześnie stale inwestując w rozwój i innowacje produktowe – wskazał Air Arabii.
Kolejna spółka w Sudanie
W zeszłym roku siatka połączeń przewoźnika zwiększyła się o 24 kierunki. Budżetowy operator odebrał 10 nowych samolotów. Ostatniego dnia 2022 roku flota samolotów liczyła 68 airbusów A320 i A321, które są wykorzystywane do obsługi ponad 190 tras na Bliskim Wschodzie, w Afryce, Azji i Europie.
W Armenii i Pakistanie zainaugurowane zostały działalności dwóch kolejnych linii spółek-córek w ramach partnerstwa joint-venture. W czerwcu operacje rozpoczęły narodowe linie lotnicze Armenii Fly Arna. Podczas gdy Fly Jinnah, nowy tani przewoźnik w Pakistanie, rozpoczął działalność w październiku. Obecnie niskokosztowiec obsługuje cztery kierunki.
Grupa Air Arabia wraz z DAL Group podpisały w listopadzie umowę o utworzeniu spółki joint venture w Sudanie. Tym samym, przewoźnik z Szardży założy nowe linie w tym afrykańskim kraju. Nowe linie będą stosować ten sam tani model biznesowy, zapewniając afrykańskim pasażerom tanie loty i dobry produkt pokładowy.
– Podczas gdy linie lotnicze nadal stawiają czoła różnym wyzwaniom, jesteśmy pewni podstaw sektora lotniczego i leżącego u jego podstaw popytu na niedrogie podróże lotnicze. Air Arabia nadal kieruje swoją działalnością, kierując się jasną strategią wzrostu i wspieraną przez zaangażowanie w ciągłe maksymalizowanie oferty – powiedział szef przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.