Linia AirAsia X odebrała w piątek (9 sierpnia) pierwszego airbusa A330-900neo. Przewoźnik AirAsia X Thailand jest pierwszym w Azji i szóstym na świecie, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330. Samolot jest leasingowany od firmy Avolon.
Pierwszy A330neo w Azji
A330-900neo numer jeden dla tajskiej linii grupy AirAsia, to samolot o oznaczeniu MSN 1903, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji HS-XJB. A330neo AirAsia X zabierze na pokład 377 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży. W klasie premium zobaczymy 12 foteli ustawionych w konfiguracji 2-2-2, natomiast w klasie ekonomicznej poleci aż 365 pasażerów (3-3-3). Jako ciekawostkę warto dodać, że nowy A330-900 został przebazowany z Tuluzy do Bangkoku wykorzystując paliwo do silników odrzutowych, które było mieszanką z odnawialnych źródeł i paliwa syntetycznego bez zawartości ropy naftowej.
Flota AirAsia Group składa się z 270 samolotów: 193 airbusów A320, 40 A320neo, 36 A330-300 oraz jednego A330neo. We flocie AirAsia X Thailand lata 11 maszyn A330: 10 A330-300 oraz jedna A330neo. AirAsia Group oczekuje na dostawę aż 448 airbusów: sześciu A320neo, 14 A320neo, 363 A321neo oraz 65 A330-900neo.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km).
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1738 samoloty, z czego 1441 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1023) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 309 samolotów A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".