Organ nadzorujący konkurencję w Kazachstanie wszczął postępowanie sądowe, które może skończyć się nałożeniem kary grzywny na Air Astanę w wysokości 15 mln dolarów, oskarżając linie o nadużywanie dominującej pozycji na rynku i pobieranie nieracjonalnie wysokich cen w przypadku lotów krajowych.
Wniesione powództwo jest wynikiem wspólnej kontroli działalności linii lotniczej, która została przeprowadzona pod koniec zeszłego roku przez Prokuraturę Generalną i kazachską Agencję Ochrony i Rozwoju Konkurencji. Wyniki kontroli, które w negatywnym świetle stawiają Air Astanę i tanie linie do niej należące, zostały zaprezentowane na posiedzeniu senatu przez szefową wydziału transportu i łączności organu ochrony konkurencji Nurgul Żamanową, która przekazała, że do sądu złożony został wniosek o finansowe ukaranie flagowego przewoźnika Kazachstanu. Za 2021 rok linie mają otrzymać karę grzywny w wysokości 10,7 mln dolarów. Natomiast, kara za zeszły rok zamknie się w kwocie 4,3 mln dolarów. O sprawie informuje portal ch-aviation.
Żamanowa podkreśliła, że oprócz proponowanej kary, wyniki kontroli wskazują, że konieczne są zmiany legislacyjne. Z tego powodu Komisja przygotowała propozycje nowelizacji dwóch ustaw. – Najpierw musimy zadbać o rozwój aktów prawnych regulujących stosowanie dynamicznych cen w transporcie lotniczym. Druga nowelizacja dotyczy korzystania z przestrzeni powietrznej w zakresie stosowania opłaty paliwowej – wyjaśniła Żamanowa.
Jak wskazała szefowa wydziału transportu i łączności obecnie trwają prace nad opracowaniem zasad wymuszających stosowanie systemu dynamicznie kształtujących się cen biletów. Kazachskie władze panują wprowadzenie ograniczenia w korzystaniu z oprogramowania wykorzystującego okresy dużego popytu i sztucznie podbijającego ceny biletów lotniczych na przeloty w tych okresach.
W ostatnim czasie Rustam Achmetow, prezes agencji ds. konkurencji, powiedział podczas konferencji prasowej, że głównym problemem sektora lotniczego w Kazachstanie jest to, że udział w rynku trzech państwowych przewoźników lotniczych wynosi aż 76 proc. Flagowy przewoźnik Air Astana i jego niskokosztowa odnoga FlyArystan odpowiadają za blisko 70 proc. ruchu lotniczego w Kazachstanie.
Udział w rynku innych narodowych linii lotniczych, Qazaq Air, to niecałe sześć proc. Natomiast, pozostały 24-proc. udział w rynku przypada prywatnym liniom lotniczym SCAT. Aby zaradzić tej sytuacji, rząd Kazachstanu planuje w najbliższym czasie sprzedać pakiety udziałów w Qazaq Air, jak i Air Astana. Tanie linie FlyArystan mają zostać sprywatyzowane i być w pełni niezależne od flagowego przewoźnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.