Rok 2022 przyniósł grupie lotniczej Air Astana z Kazachstanu wzrost floty, nowe kierunki, większą liczbę pasażerów oraz wyższe zyski, jak również kolejną, prestiżową nagrodę. Wszystko to powoduje, że spośród wielu przewoźników z Azji Centralnej, to Grupa Air Astana ma realną szansę stać się łącznikiem pomiędzy Wschodem i Zachodem.
Zarówno Azja Wschodnia, w skład której wchodzą takie gospodarki jak Chiny, Japonia, Korea Południowa i Tajwan, jak i Europa, należą do najważniejszych ekonomicznie obszarów świata, o łącznej populacji 2,4 mld osób oraz przychodach PKB odpowiadających połowie aktywności gospodarczej świata. Pomiędzy nimi położony jest obszar Azji Centralnej, która do tej pory, pomimo szeregu pojawiających się zapowiedzi, nie wykorzystała skutecznie swojego położenia by stać się łącznikiem pomiędzy Wschodem i Zachodem. Ten rok pokazuje, że na jednego z pretendentów do zmiany tego stanu rzeczy wyrastają linie lotnicze skupione w Grupie Air Astana z Kazachstanu.
Wzrost liczby pasażerów i wyższe przychodyW tym roku przewoźnik świętuje swoje 20-lecie działalności, co dla władz Grupy Air Astana jest dobrą okazją do podsumowań. Przez dwie dekady na pokładach samolotów należących do Air Astana gościło ponad 60 mln pasażerów, przewoźnik przetransportował również ponad 280 tys. ton frachtu. Grupa spodziewa się, że do końca tego roku przewiezie ponad 7 mln pasażerów, o 12 proc. więcej niż w 2021 r. Pozytywna dynamika danych przewozowych przekłada się na wyniki finansowe - w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2022 r. Grupa wypracowała równowartość 65 mln dolarów, co stanowi 84 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem.
W grudniu tego roku
flota Air Astana wzbogaciła się o 10. airbusa A321LR, który dołączył do pozostałych dwóch maszyn tego typu odebranych w 2022 r. W tym samym czasie niskokosztowe linie lotnicze FlyArystan, wchodzące w skład Grupy Air Astana, odebrały trzy airbusy A320neo i gotowe są na przyjęcie czwartej maszyny przed końcem roku. Na tę chwilę flota Grupy liczy 42 samoloty w średnim wieku pięciu lat, co czyni ją jedną z najmłodszych na świecie.
Ważne plany flotowe wspierające rozwój siatkiNa przyszły rok Grupa planuje odbiór sześciu dodatkowych samolotów, podczas gdy zgodnie z treścią porozumienia zawartego kilka miesięcy temu z Air Lease Corporation, w 2025 r. Air Astana odbierze trzy szerokokadłubowe boeingi 787-9. W tej chwili, do obsługi swoich najdłuższych tras,
Air Astana wykorzystuje airbusy A321LR, wąskokadłubowe samoloty o przedłużonym zasięgu, pozwalające przewoźnikowi na wykonywanie operacji z Kazachstanu do takich kierunków jak Londyn Heathrow w Wielkiej Brytanii, Amsterdam w Holandii czy Seul w Korei, Kuala Lumpur w Malezji lub Male na Malediwach.
Siatka połączeń Air Astana obejmuje 42 kierunki (27 międzynarodowych oraz 15 krajowych), a linie lotnicze FlyArystan obsługują 34 trasy (osiem międzynarodowych oraz 26 krajowych). W tym roku Air Astana zainaugurowały loty rozkładowe do Heraklion i Bodrum oraz wznowiły loty z Ałmaty do Bangkoku i Pekinu, wylicza serwis Asian Aviation. Linie lotnicze FlyArystan uruchomiły loty z Aktau do Baku i Stambułu, oraz wznowiły loty na trasie Szymkent - Kutaisi, Aktau - Dubaj i Szymkent - Dubaj. W przyszłym roku Air Astana planuje zainaugurować loty do Medyny oraz Tel Awiwu.
Dobre perspektywy rozwojuDla władz spółki równie ważne, co plany flotowe i rozwój siatki, jest rozwój własnej bazy serwisowej, stanowiącej fundamenty planowanego rozwoju. W tym roku Grupa Air Astana przeprowadziła pierwsze przeglądy C2 dwóch airbusów A320 operowanych przez FlyArystan. Z kolei uwieńczeniem starań włożonych w rozwój produktu pokładowego było przyznanie liniom lotniczym Air Astana po raz 10. z rzędu tytułu “Najlepszych linii lotniczych w Azji Centralnej i WPN” w rankingu Skytrax.
Konsekwentny rozwój Grupy rodzi pytanie o to, czy Air Astana nie stanie się tym, o czym marzyło wielu podróżnych - przewoźnikiem z Azji Środkowej, umożliwiającym przesiadki w połowie drogi pomiędzy Europą a Azją Wschodnią lub Południowo-Wschodnią? Na tę chwilę rozmiar floty i ograniczona liczba kierunków w Europie powodują, że linie lotnicze z Europy i Azji, jak również “superłącznicy” z Bliskiego Wschodu mogą spać spokojnie.
Trudno jednak nie zauważyć, że w przyszłości przewoźnik z Kazachstanu z powodzeniem będzie mógł się pokusić się o wykorzystanie swojej lokalizacji, by aktywniej zawalczyć o pasażerów tranzytowych, podobnie jak przez lata Ałmaty wypracowały dobrą pozycję na mapie cargo lotniczego, a upadek branży lotniczej w Rosji, związany z obowiązującymi sankcjami nałożonymi na ten kraj, jest dla Grupy Air Astana sprzyjającą okolicznością. Przez lata dla wielu linii z Azji Wschodniej przeszkodą w planowaniu międzynarodowego rozwoju było wyłączne skupienie się na własnym regionie, problem który obcy jest grupie lotniczej z Kazachstanu, na czele której stoi uznany brytyjski manager, Peter Foster.
- Pomimo wyzwań globalnych jak i lokalnych byliśmy w stanie wzmocnić naszą pozycję na rynkach regionalnych jak i międzynarodowych, tworząc bazę do przyszłych osiągnięć. Wierzymy, że dostawy zaawansowanych samolotów, takich jak airbusy A321LR i boeingi 787 które dołączają do naszej floty, przyniesie marce Air Astana jasną przyszłość. To wszystko nie możliwe byłoby do osiągnięcia bez profesjonalizmu naszych pracowników oraz wsparcia naszych klientów. Dziękuję, że wybieraliście nas przez ostatnie 20 lat - powiedział Forster.
Podążając za deklaracjami swojego prezesa, Grupa Air Astana kontynuuje rekrutację i szkolenie personelu, aktywnie poszukując pilotów, personelu pokładowego oraz personelu serwisowego decydując się ponosić pełne koszty szkolenia pracowników. W przyszłym roku w Astanie powstanie centrum treningowe wyposażone w symulatory lotów oraz centrum szkolenia ratunkowego.