Linie lotnicze Air Astana planują od przyszłego miesiąca oferować nowe regularne połączenia do Wielkiej Brytanii oraz Turcji. Rejsy obsłużą airbusy A321.
Loty z największego ośrodka i byłej stolicy Kazachstanu, czyli miasta Ałmaty, do portu Londyn-Heathrow zostaną zainaugurowane 12 maja. Międzylądowanie na tankowanie wyznaczono w Aktau w zachodniej części Kazachstanu na wybrzeżu Morza Kaspijskiego. Trasa będzie obsługiwana dwa razy w tygodniu, a konkretnie w czwartki i soboty.
Dane serwisu OAG Schedules Analyzer przypominają, że linie Air Astana obsługiwały wcześniej największy brytyjski port lotniczy z Ałmaty do maja 2014 roku. Wówczas rejsy przeniesiono do Nur-Sultan, obecnej stolicy Kazachstanu, która do 2019 roku była znana jako Astana.
Zawieszenie lotów z Nur-SułtanOd maja 2014 roku jedynym połączeniem Air Astana między Kazachstanem a Wielką Brytanią jest właśnie usługa z Nur-Sułtan do Londyn-Heathrow. Rejsy na tej trasie odbywają się obecnie dwa razy w tygodniu, niemniej według informacji OAG Schedules Analyzer loty zostaną zawieszone od 7 maja.
Jak tłumaczył podczas Aviation Week Network prezes Air Astana, Peter Foster rejsy łączące obie stolice są aktualnie realizowane na trasie południowej z powodu blokady rosyjskiej przestrzeni powietrznej. To wydłużyło czas lotu o około 90 minut. Dlatego zdecydowano się na inną opcję.
Air Astana problem rozwiązały w elastyczny sposób, bowiem zaoferują dodatkowy krajowy lot z Nur-Sultan z przesiadką w Aktau, aby umożliwić pasażerom ze stolicy Kazachstanu dołączenie do rejsu do Londynu.
Turcja największym zagranicznym rynkiemPrzewoźnik Azji Centralnej uruchomi ponadto od 27 maja połączenie bezpośrednie z Ałmaty do Bodrum w południowo-zachodniej Turcji. Loty będą dostępne we wtorki i czwartki.
Air Astana obsługuje w sumie siedem tras do miejsc docelowych w Turcji. Oprócz połączeń z miast Ałmaty i Nur-Sultan z Antalyą i Stambułem. Loty nad Bosfor odbywają się również z Aktau i Atyrau (portu nad ujściem rzeki Ural), natomiast drugie lotnisko Stambułu, czyli Sabiha Gokcen jest z kolei obsługiwany z miasta Turkiestan na południu Kazachstanu.
28 proc. wszystkich międzynarodowych tras oferowanych z Kazachstanu przez linie Air Astana prowadzi do Azji Mniejszej. Turcja stała się w ten sposób największym rynkiem zagranicznym dla tego przewoźnika, który wcześniej docierał do wielu miast Rosji oraz Ukrainy. Inwazja wojsk Putina wszystko jednak zniweczyła i
loty do obu tych krajów zostały zawieszone.
Największe linie lotnicze Kazachstanu odrobiły już straty z 2020 roku i wypracowały zysk w wysokości 36,1 mln dolarów w 2021 roku. Przychody przewoźnika wzrosły o 92 proc. do poziomu 756 mln dolarów. W ubiegłym roku roku Air Astana obsłużyły 3,5 mln pasażerów. Z kolei niskokosztowe zależne linie lotnicze FlyArystan przewiozły 3,1 mln podróżnych.